Az elektromos jármű vagy elektromos autó kifejezést és így az EV rövidítés azokat a járműveket jelenti, melyek meghajtása elektromos áramot használ. Általában a teljesen elektromos járműveket értjük ezalatt. Néha azonban a soros hibridekre is alkalmazzák, ahol a belsőégésű motor csak az akkumulátorok töltését végzi, a kerekek meghajtása csak elektromos.
Az akkumulátoros elektromos jármű kifejezés és a BEV rövidítés kezd kikopni a típusjelzések mögül. Igazából nincs is értelme, hiszen gyakorlatilag minden elektromos jármű akkumulátoros így nyugodtan lehet azokat EV jelzéssel ellátni. Az üzemanyagcellás és egyéb megoldások jelölésére van már külön rövidítés.
A belsőégésű motor ilyen módon ICE jelöléssel nagyon ritkán jelenik meg. Azonban nem is olyan távoli az a jövő, amikor az elektromos vagy hibrid típus lesz alapértelmezett és a nagyon ritka, pusztán belsőégésű motorral szerelt modelleket kell külön ICE jelzéssel megkülönböztetni.
A hibrid elektromos jármű kifejezés és a HEV rövidítés tulajdonképpen a köznyelvben használt hibrid jármű vagy hibrid autó kifejezés megfelelője és előfordul még az öntöltő hibrid szóhasználat is. Itt az erőforrás belsőégésű motor és valamilyen szintű elektromos hajtás együttese, de a jármű nem tölthető külső hálózatról.
A tölthető hibrid elektromos jármű kifejezés és a PHEV rövidítés a köznyelvben plug-in hibridnek vagy konnektoros hibridnek hívott járműveket takarja.
A lágy hibrid kifejezés és a MHEV rövidítés viszonylag új. Azokat a járműveket takarja, ahol egy kis-teljesítményű és alacsony feszültségű akkumulátorból táplálkozó integrált önindító-generátor csupán a motornak segít be alacsony fordulatszámon. Bővebben →
A megnövelt hatótávú hibrid kifejezés talán még ismerős lehet, de a REX vagy a REx jelzés nagyon ritka. Tulajdonképpen azokat a plug-in, soros hibrideket takarja, ahol a kerekeket mindig és kizárólag az elektromos motor hajtja, a belsőégésű motor csak áramot termel (egy generátoron keresztül) és az akkumulátorokat táplálja.
Az üzemanyag cellás elektromos jármű kifejezés és az FCEV jelölés azokat a (tulajdonképpen soros hibrid) járműveket takarjam, amikor az elektromos motorok hajtják a kerekeket, de az akkumulátort nem belsőégésű motor tölti, hanem valamilyen üzemanyag cella megoldás. Ilyen például a hidrogén „hajtású” autó, amit néha FCHEV jelöléssel is jeleznek.
A tisztán elektromos hatótáv mérésére használt új módszer, mely a korábbinál (NEDC) jobban leképezi az átlagos valós használatot. Bővebben →
Nem új, hanem régi. A tisztán elektromos hatótáv mérésére használt korábbi európai módszer, a WLTP elődje.
A tisztán elektromos hatótáv mérésére használt amerikai módszer. Általában ez az adat szokott a legkisebb értéket mutatni, az amerikai autótulajdonosok kellően realisztikusnak tartják. Fontos megjegyezni viszont, hogy ez a mérési módszer kimondottan az ottani felhasználásra optimalizált (hosszú utak, tartós sebesség, eltérő autóhasználat stb.), így európai szinten torz adatot mutat.
A Lithium-ion kifejezés egy akkumulátor típus, egy akkumulátor fajta gyűjtőneve. Jelenleg (számos más megoldás mellett) ez a leggyakoribb akkumulátor technológia, amit elektromos- vagy hibrid autóban használnak. Ár/kapacitás viszonylatában előnyös.
Szerző: GMZ | Borítókép forrása: TM Group