Ha egy japán ember luxusra vágyik, egy Toyotába ül. Ha nagyobb különlegességet és kényelmet akar, átül egy Lexusba. És ha ezen is túlmutató luxusra van szükség, vagy a presztízst kívánja, újra egy Toyotát választ.
A Toyota Century a japán autógyártás mindenek feletti zászlóshajója. A műszaki paraméterekben a jelenleg elérhető összes technikai és technológiai tartalom benne van. A Rolls-Royce minőségével vetekedő luxus kialakítás elképesztő kényelmet és komfortot ad. És mindezt megkoronázza az autó design-ja, amely egyszerre tradicionális és letisztultan modern.
Bár tulajdonképpen sorozatgyártású modellről beszélünk, egyszerű halandó számára az aktuális modell elérhetetlen. Már eleve japán belpiacos típusról beszélünk – a globálisan a Lexus 600h az elérhető csúcs – és még ott is a kiválasztottak között kell lennie annak, aki egy Toyota Century limuzinnal közlekedik.
A japán miniszterelnök limuzinja mellett ez a típus adja a császári család (Japán Birodalmi Ház) reprezentáló autóját. Ezen kívül csak kiemelt magasrangú tisztviselők és vezető üzletemberek számára elérhető. Természetesen mindegyik egyedileg kialakított és manufakturális összeállítású belsővel, melyből természetesen a miniszterelnöki modell és a koronázási ceremóniára készített kabrió verzió a legkülönlegesebb.
A típust 1967 óta gyártják és a jelenlegi verzió (G60) mindössze a harmadik generáció. Ez a ritka modellfrissítési ciklus és a hozzáférés lehetőségének szűk köre is azt mutatja, hogy inkább beszélhetünk egy egyedi és kézi összeállítású autóról mint egy sorozatmodellről.
A 2018-ban bemutatott, Masato Tanabe által tervezett harmadik karosszéria megjelenésében követi az elődmodellek stílusát. A tradicionális design csupán annyira lett modernizálva, hogy közelítsen a mai ízléshez. Összességében egy retro kinézetű járműről van szó, amely egyszerre idézi a ’80-as évek amerikai autóit és a 21. század letisztult modernségét.
A belső tér kialakítására is igaz ez a kettősség. A modern technológia kezelőszerveit és kijelzőit a klasszikus elegancia úgy keretezi, hogy szinte észrevétlen az átmenet a múlt és a jelen között. Japán szokás szerint a gyapjú textil és a plüss kárpitszövet dominál, bőrt kevés helyen (vagy csak egyedi kérésre) használnak. A faberakások pedig nem csak egy díszítőelemek, azt a Yamaha mérnökei egy egységként tervezik. A hangszergyártásban szerzett több mint 130 éves tapasztalat segítségével érik el a tökéletes külső hangszigetelést és hibátlan belső akusztikát.
A kétéves modell mostani frissítése csupán apró technikai változásokat hozott, hiszen az akkori technikai fejlettség összes vívmánya eleve bekerült. A kifinomult futómű- és lengéscsillapítás rendszerek, a LED technológia, a vezetéstechnikai elektronika és még számos fejlesztés az elérhető legjobb ebben a modellben.
Ez a harmadik verzió volt viszont az első, ahol megjelent a széria full-hibrid hajtás. A korábbi 1GZ FE kódjelű és csak ehhez a típushoz fejlesztett 5 literes V12-es Toyota motort lecserélték a 2UR FSE kódjelű, szintén 5 literes, de „csak” V8-as Toyota motorra és az ehhez tartozó hibrid meghajtásra. Ugyanez a hajtáslánc került a 2017-ig gyártott 4. generációs Lexus LS 600h és az LS 600h L modellekbe is, de jelenleg csak a Toyota Century G60 típushoz érhető el.
A Toyota Century G60 Hybrid Drive rendszer összeteljesítménye 438 LE és 520 Nm. A hagyományos meghajtást az elektromos meghajtással egy CVT váltó és egy kifinomult elektronika úgy hangolja össze, hogy az mindig tökéletesen elégséges legyen az 5,3 méter hosszú és 2,3 tonnás autó mozgatásához, miközben alacsony a károsanyag kibocsátás.
Elmondhatjuk tehát, hogy a meghajtás módja és az emissziós értékek tekintetében a japán zászlóshajó a legkorszerűbb modell az uralkodók és elnökök számára egyedileg kifejlesztett luxuslimuzinok közül.
Szerző: GMZ | Forrás: Toyota, Lexus, Paultan.org