Mire számíts elektromos autó vásárlásakor? Mindenekelőtt egy új vezetési élmény. És kezdetben talán az, hogy meg kell szokni az új szokásokat és viselkedéseket. De hajrá – nincs miért aggódni.
Be kell indítani egy Škoda elektromos autót?
Nem, ez az, amit soha többé nem kell megtenned. Ha bejutott, csak nyomja meg a fékpedált – és kész. Az autó ezután aktiválódik, amint azt a virtuális pilótafülkén megjelenő üzenet jelzi. Ezután már csak be kell állítani az autót, és elindulni. És ez ugyanolyan egyszerű, amikor eléri az út végét – csak szálljon ki, és az autó kikapcsol.
Az elektromos autó vezetése és üzemeltetése egy darab torta.
Szükséges sebességet váltani Škoda elektromos autó vezetése közben?
Nem. Természetesen továbbra is előre vagy hátramenetet kell választania, mint az automata sebességváltós autóknál. De az autó villanymotorja széles fordulatszámon működik anélkül, hogy sebességet kellene váltania, és a maximális nyomaték elérhető még nulla fordulatszámon is.
Mi a helyzet az autó hatótávolságával?
A töltésenkénti hatótáv az elektromos autók minden új generációjával javul. A Škoda Enyaq iV akár 547 kilométeres hatótávolságot biztosít, ami az utazási forgatókönyvek túlnyomó többségéhez bőven elegendő. Ideális esetben rendszeresen töltheti otthon éjszaka vagy a munkahelyén napközben. Hosszabb utakhoz érdemes előre tájékozódni, hogy találjunk olyan töltőállomásokat, ahol útközben megállhatunk, hogy részlegesen vagy teljesen feltöltsük az akkumulátort. Számos tényező befolyásolja az autó hatótávolságát, beleértve a vezetési stílust, a sebességet és az autó külső és belső hőmérsékletét.
A navigációs rendszer könnyedén megtalálja a legközelebbi töltőállomásokat, ami egyszerűbbé teszi az útvonaltervezést.
Hogyan működik a töltés és mennyi ideig tart? Két töltési mód
létezik : váltakozó áramú (AC) és egyenáramú (DC). A váltakozó áramú töltés nem olyan gyors, mint az egyenáramú töltés, ami a hálózatról szolgáltatott teljesítménytől függ. Ezenkívül a háztartási hálózat 230 V-os vagy 400 V-os aljzatai váltóáramot szolgáltatnak, amelyet az elektromos járműnek egyenárammá kell alakítania. A háromfázisú aljzatból történő töltés gyorsabb a nagyobb energiaáramlás miatt, de az áramot továbbra is váltakozóról DC-re kell váltani. A leggyorsabb módja az egyenáramú töltés egy kifejezetten elektromos járművekhez tervezett töltővel. A töltés nem lineáris folyamat – mindössze 36 percet vesz igénybe a magas töltés-akkumulátor feszültsége 10%-ról 80%-ra a gyorstöltő állomásokon, de a maradék 20 százalék nagyjából ugyanennyi ideig tarthat.
A Škoda elektromos autók természetesen töltőkábelekkel és egyéb praktikus kiegészítőkkel, például kábeltároló táskákkal is rendelkeznek.
Mi az a wallbox?A wallbox egy falra szerelhető töltőkészülék elektromos járművekhez. Váltakozó árammal működik. A cseh autógyártó hivatalos falidoboza, a Škoda iV Charger három modellben kapható, amelyek mindegyike más-más szintű funkcionalitást kínál.
• Az Enyaq iV család mindkét RS modelljének maximális teljesítménye 220 kilowatt, ami megegyezik a híres WRC kategóriában versenyző raliautókkal.
• Az Enyaq Coupé RS iV 0-ról 100 km/órára 6,5 másodperc alatt gyorsul, de a középtávú gyorsulása még érdekesebb: 80-ról 120 km/órára például négy másodperc alatt. Az autó 21,7 másodperc alatt éri el 180 km/órás végsebességét. A gyorsulás is teljesen lineáris, és nem jár sebességváltással.
• A Škoda tervezőinek sikerült az Enyaq iV légellenállási együtthatóját figyelemreméltó 0,257-re, a Coupé változatnál pedig 0,234-re csökkenteni.
• Az Enyaq egy hihetetlenül stílusos autó, egyetlen új dizájnjellemzővel – opcionálisan felszerelhető egy látványos megvilágított Crystal Face hűtőrács, amely akár 130 LED-ből áll.
• A többi RS autóhoz hasonlóan az Enyaq RS iV és Coupé RS iV modellek is a dedikált Mamba Green fényezéssel kaphatók.
• Az Enyaq iV-hez képest a Coupé változat 4 milliméterrel hosszabb (4653 milliméter), és 1 milliméterrel hosszabb (1617 milliméter). A szélesség és a tengelytáv azonos (1879 és 2765 milliméter).
Használhatok bármilyen töltőt a városban?
A töltőállomások széles hálózata Európa-szerte használható elektromos autók töltésére – amennyiben a töltő Škoda járművekhez megfelelő csatlakozóval rendelkezik. Többféle csatlakozó létezik, de elvileg a Škoda EV vezetőinek nem kell attól tartaniuk, hogy nem tudják bedugni autójukat egyetlen töltőállomásra sem, amit találnak. Európában a CCS (Combined Charging System) nevű csatlakozó vált a DC gyorstöltés szabványává. És ez még csak a széles körben elterjedt Mennekes csatlakozó, amely a váltóáramú töltés szabványa, és ezért megtalálható mind az otthoni fali dobozokban, mind az autóhoz mellékelt kábelben, amely 230 V-os kétfázisú és 400 V-os háromfázisú aljzatokhoz csatlakoztatható. .
Az otthoni fali doboz ideális megoldás az éjszakai töltéshez.
Hogyan fizetek?
Azt gondolhatja, hogy Európában egyszerűen csak hitelkártyával fizethet a terhelésért, akárcsak bármely más áru vásárlásakor. De valójában ez nem ilyen egyszerű: be kell iratkoznia egy olyan szakszervizbe, mint a Škoda Powerpass. Ekkor nem okoz gondot regisztrálni a legtöbb nyilvános töltésszolgáltatónál
A Škoda kínál nyilvános töltést az elektromos járművek számára?
Igen, Powerpassnak hívják. Powerpass kártyával gyakorlatilag bárhol tölthetsz. Egy alkalmazásban minden töltési és fizetési adatot is kéznél van. Ez az első Enyaq iV megjelenése óta elérhető , jól bevált rendszer hozzáférést biztosít az IONITY gyorstöltő hálózatához is. A jelenlegi ME3 szoftverrel rendelkező Enyaq iV sorozatú járműveken a töltés kényelmesen elindítható a kompatibilis töltőállomásokon a töltőkábel egyszerű csatlakoztatásával az új Plug & Charge funkciónak köszönhetően. A jármű azonosítása teljesen automatikusan megtörténik a töltőállomáson. A Modular Electric Vehicle Platformon (MEB) alapuló új Škoda modellek a jövőben is ezt a funkciót fogják tartalmazni.
Többféle csatlakozó létezik, de a Škoda elektromos autók tulajdonosai alapvetően bármilyen töltőállomást használhatnak.
Hogyan töltődik fel az autód vezetés közben?
Az elektromos autók egyik figyelemre méltó jellemzője a regeneráció, ami lényegében az akkumulátort újratöltő motorfék .A Škoda Enyaq iV három intenzitási fokozat közül választhat, a kormány alatti lapátokkal; vagy a legerősebb fokozatot is kiválaszthatja úgy, hogy az autót B módba állítja. Van egy teljesen automata üzemmód is, ahol az autó mindent magától elintéz. A regenerálódás alapvetően megváltoztatja a vezetési élményt – a legerősebb fokozat olyan hatékonyan fékez, hogy az autó a gázpedál felengedésekor azonnal lassulni kezd, így Ön kényelmesen vezethet egyetlen pedállal. A regeneráció segít növelni az autó hatótávját is.