A teljesen elektromos autó és a plugin hibrid autó típusok tömeges elterjedésének nem csak azok még viszonylag magas ára vet gátat. A nyilvános töltőpontok hiánya komolyan gátolja a fejlődést.
Aki nem kertes házban lakik, saját garázzsal és saját töltővel, annak egyelőre nem alternatíva az elektromos autó vásárlás. Még akkor sem, ha egyébként a munkahelyén van állandó töltési lehetősége. Mert a lakhelyénél rendelkezésre álló nyilvános töltők száma nem elegendő.
A lakóparkok vagy a társasházak mélygarázsába, parkolóiba ma már telepítenek 2-3 elektromos töltőpontot és ez ki is szolgálja az ott lakó kisszámú elektromos autó tulajdonost. De ezek használatakor a töltés végeztével az autó feleslegesen veszi el a helyet a másik autótól. Ez akár több óra is lehet például munkaidőben vagy éjszaka. Aiways kínai autógyártó fejlesztése választ adhat a töltőpontok optimális kihasználásának problémájára.
Jelenleg egy társasházi nyilvános töltőpont például éjszaka egy autót tud csak kiszolgálni. Mert hiába végez a töltés egy-másfél óra alatt, senki nem kel fel az éjszaka közepén, hogy az autójával arrébb álljon onnan és azért se, hogy a beálljon tölteni. Ugyanez a helyzet munkaidőben, amikor nem mindenkinek van lehetősége két óra mulva leszaladni és arrébb állni az autóval.
A CARL töltőrobot viszont egyesével megkeresi a töltésre váró autóka, elvégzi a töltést, majd továbbáll a következőhöz vagy visszatér a saját gyorstöltő állomásához. Így 2-3 töltőrobot egy éjszaka alatt vagy 8 órányi munkaidőben az adott területen akár 10-15 autó töltését is elvégzi a tulajdonos közvetlen beavatkozása nélkül.
A CARL töltőrobotot az autótulajdonos egy telefonos applikációval indíthatja és az egész folyamatot azon keresztül kísérheti figyelemmel. Közvetlen beavatkozásra nincs szükség. A CARL töltőrobotok GPS segítségével találják meg az autót, a töltőnyilásra egy optikai berendezés segítségével pontosan tudnak csatlakozni.
A CARL töltőrobotok a jelenlegi fejlettségen maximum 60kWh elektromos töltőkapacitással rendelkeznek és a gyártó ennek a sokszorosát ígéri a második generáció esetében.
A rendszer telepítésének költsége pedig töredéke a statikus töltőpontok kialakításának. Az autóval csupán az adott területen lévő parkolóba kell megfelelően beállni a töltőnyílásához való hozzáféréshez.
A CARL hamarosan akár nálunk is elérhető lesz
Az Aiways autógyártó már két európai országban jelen van (Dánia és Németország) és az elektromos autómodelljei mellett a CARL robotizált töltő rendszert is szeretné terjeszteni. A kínai gyártó közlése szerint 2020-ban már megjelennek az első CARL töltőhelyek. A bevezetéshez és a fejlesztéshez szükséges európai engedélyeket megszerezte és le is védette a megfelelő szabadalmakat.
Szerző: GMZ | Forrás: Aiways