A lágy-hibrid vagy mild-hybrid technológia alkalmazása tulajdonképpen a fogyasztás és így a károsanyag kibocsátás csökkenésének egy egyszerű módja.
Fékezéskor a felszabaduló mozgási energiákat az integrált önindító-generátor árammá alakítja és eltárolja egy akkumulátorban. Indításkor pedig ennek az eltárolt energiának a felhasználásával ugyanez az integrált önindító-generátor tulajdonképpen villanymotorként besegít a belsőégésű motornak. Tehát az amúgy elvesző energiákat hasznosítja újra.
Az elektromos besegítés pedig pont akkor történik, amikor a legnagyobb szükség van rá. A belsőégésű motor ugyanis az alacsony fordulatszámon a legkevésbé hatékony. Ekkor a legkisebb az ereje, legnagyobb a fajlagos fogyasztása és ekkor bocsátja ki a legtöbb káros anyagot.
Suzuki DUALJET Hibrid működése
Forrás: YouTube - ilovesuzukihu
Miért előnyös egy lágy-hibrid rendszer?
Csökkenti a fogyasztást. Városi használat esetén a megtakarítás akár 10-12% is lehet. Országúton, autópályán (tehát folyamatos haladásnál) már nincs ilyen előny.
Növeli a motor élettartamát. Besegít a motor működésébe és pont akkor, amikor az a hirtelen terhelést kapja.
Növeli a fékrendszer élettartamát. Az erősebb motorfék-hatás miatt sokkal kevesebb direkt fékezésre van szükség. Kevésbé kopik a féktárcsa, a fékbetét.
Csökkenti a káros anyag kibocsátást. Egyrészt mivel akkor segít be, amikor a motor káros-anyag kibocsátása a legnagyobb és részben átveszi a motor szerepét, radikálisan csökken a kibocsátás. Másrészt a fékrendszer okozta por-terhelés is csökken.
Dinamikusabb az indulás. Az elektromos rásegítés miatt hamarabb „jön meg” a fordulatszám és a nyomaték.
Gyakorlatilag bármilyen autóban alkalmazható. A kevés alkatrész és az egyszerű működés miatt az autógyártók könnyen, a típus komolyabb áttervezése nélkül (akár egy modellfrissítésnél) tudják alkalmazni. Ráadásul nem függ a váltó típusától, kézi váltós típusba is integrálható. És bár jelenleg a benzinmotoroknál alkalmazzák, hamarosan dízelekhez is elérhető lesz ez a technológia.
Alacsony plusz tömeg. Ez a hibrid rendszer mindössze 10-15 kg plusz tömeget jelent az autó esetébe, ami elhanyagolható különbség egy utcai autó esetében.
Alacsony költség. Maga a rendszer csak egy önindító-generátorból, egy kisméretű akkumulátorpakkból és a hozzátartozó elektronikai rendszerből áll. Ezek költsége alacsony. Emiatt az autó árát csak minimálisan növeli, szemben a teljes-hibrid rendszerek gyakran 3-5 milliós felárával.
Mit nem tud egy lágy-hibrid?
Nem tölthető hálózatról. Az akkumulátorokat kizárólag az integrált önindító-generátor tölti.
Nem képes tisztán elektromos működésre. Az elektromos rásegítés csak a motorra hat, közvetlenül nem hajtja a kerekeket, ezért az autó nem tud tisztán elektromos meghajtással közlekedni.
Folyamatos haladásnál nem működik. Szemben a full-hibrid rendszerekkel, az elektromos rásegítés nem működik folyamatos haladásnál, kigyorsításnál.
Várható, hogy minden autóban lesz ilyen?
A mild-hybrid technológia már szinte minden autógyárnál jelen van és létezik. A most piacra kerülő típusokból szinte mindegyik alkalmazza. A technológia kiforrott, olcsó, könnyen tervezhető az autóba és egyértelműen segíti az autógyártókat a flottára vonatkozó környezetvédelmi határértékek betartásában. Tehát igen, vélhetően szinte minden átlagos utcai autóban meg fog jelenni.
Szerző. TóthPeti | Forrás: Suzuki Global; borítókép: Kia Press
Share
Ez a weboldal a forgalom mérésére szolgáló Google Analytics Cookie-kat használ.
Bővebben