A svéd szupersport autókat gyártó manufaktúra március 3-án online felületen mutatta be a 2020-as újdonságait. A három új modell közül a Koenigsegg Gemera hibrid négyüléses az egyik legizgalmasabb újdonság.
A Koenigsegg Gemera a COVID-19 miatt elmaradt genfi autószalonon debütált volna, de az online bemutató és a mellé kiadott tájékoztató igen részletesen mutatja meg, hogy az autógyártás egyik leginnovatívabb szereplője miként tekint a hibrid autózásra.
Elon Musk mellett talán Christian von Koenigsegg az az ember, aki az autógyártás és technológia terén a legizgalmasabb újításokat hozta az elmúlt években. Mindketten arról híresek, hogy az autó előállítására és annak technológiai megoldásaira egészen más szemszögből tekintenek, mint a nagy autógyártók szakemberei. Olyan dolgokat reformálnak meg, változtatnak meg vagy gondolnak újra, melyek mások számára megkerülhetetlen korlátként jelennek meg.
A két ember között nem csak az a különbség, hogy egyikük kizárólag az elektromos meghajtásban látja a jövőt, míg a másik a benzines meghajtás végletekig való tökéletesítésen dolgozott (eddig). Komoly különbség még, hogy Musknak az autó tömeges előállítása és elfogadható árképzése miatt az újításokat racionalizálnia kell, Koenigsegg viszont ennél szabadabban gondolkodhat.
Ezért várta mindenki, hogy végre meglássuk: Christian von Koenigsegg, a benzin meghajtású sportautók technikai zsenije, miként oldja meg a hibrid meghajtást a szupersport autó szegmensben.
A Koenigsegg Genera egy teljesértékű négyszemélyes hibrid sportautó és még elfogadható csomagtér mérettel is rendelkezik. A Koenigsegg 2020 videó meg is mutatja (kábé 8:50 -től), hogy 4 személy kompromisszumok nélkül tudja használni a mindennapokban. És mindezt úgy, hogy a megjelenése szupersport autóhoz méltó.
Ha mindenképp be kel határolni az autó versenytársait, akkor a Porsche Panamera Hybrid a közvetlen vetélytársa. Benzines autók közül talán a Ferrari Lusso, a teljesen elektromos autók közül pedig a Porsche Taycan és a Tesla Model S.
Az új modell összteljesítménye 1700 LE, amit villanymotorokkal és belsőégésű motorral együtt hozza létre. Ami viszont igazán érdekessé teszi a Koenigsegg hibrid megoldását, hogy ezt az elképesztő teljesítményt nem a szokásos módon éri el.
Egy szupersport autó esetében elsőre arra gondolnánk, hogy belekerül valami V8 vagy V10 rettenetesen erős, sokliteres sportmotor és arra még rásegít valami kis villanymotor és máris lehet hibridnek hívni. A Koenigsegg megoldás ennél sokkal érdekesebb.
Christian von Koenigsegg technikai zsenije ugyanis főleg abban (is) mutatkozik, hogy a belsőégésű motor fejlesztésében a végletekig tökéletes felé törekszik. Jelenleg az autógyártásban nem nagyon lehet találni olyan mérnöki remekművet, ami a Koenigsegg saját fejlesztésű motorjaival felvenné a versenyt.
Ez látszik abból is, hogy a Koenigsegg Genera nem egy brutális teljesítményű és nagy ürtartalmú, sokhengeres motort kapott. A Genera TFG (Tiny Friendly Giant – Apró Barátságos Óriás) nevű motorjának paraméterei egészen érdekesek:
A Koenigsegg TFG motorjában a különlegesség nem csak az, hogy a mérete ellenére milyen nagy teljesítményű, hanem az, hogy ezt miként éri el.
A Gemera TFG motorban nincs klasszikus értelemben vett vezérmű. Nincs vezérműtengely a főtengellyel valamilyen összeköttetésben. A Freevalve rendszer használatával a szelepek egyedileg, pneumatikusan nyílnak és záródnak. A motorvezérlést pedig egy olyan elektronika végzi, amely egy továbbfejlesztett mesterséges intelligencia (AI) segítségével folyamatosan tanulja a motor működését és fejleszti annak paramétereit.
A Koenigsegg mérnökei szerint az AI már most számos olyan szelepvezérlés és gyújtás kombinációt „talált ki” és alkalmaz, amely még az ő magas tudás szintjükön is elképesztő, de a motor teljesítménye mérhetően javult tőle.
A Koenigsegg Genera hibrid hajtása un. vegyes hibrid hajtás. Soros-hibrid és párhuzamos-hibrid egyszerre.
A TFG motor egyrészt (soros-hibridként) tölti a 15 kWh-s akkumulátorcsomagot, amely a megszokottól jóval nagyobb feszültségű (800 V). Ebből „táplálkozik” a két 450-450 kW-os elektromos motor, mely a hátsó kerekeket egyedileg és közvetlenül hajtja.
A hátsó tengely előtt elhelyezett motor másrészt közvetlenül, de az akkumulátorról működő 300 kW-os elektromos motor rásegítésével (párhuzamos-hibridként) egy előremenő kardántengellyel juttatja el az első kerekekre az erőt. A Koenigsegg Direct Drive (KDD) pedig minimálisra redukált erőátviteli rendszerével osztja meg a szükséges nyomatékot a kerekek között.
Az egész rendszer nem rendelkezik klasszikus értelemben vett sebességváltóval. A motorhoz szabályozható mechanikai elemekkel csatlakozó elektromotor és a hátsó kerekeket egyedileg hajtó elektromos motorok szabályozásával érték el a fokozatmentes gyorsulást.
A TFG Freevalve motor és a hibrid meghajtás:
Koenigsegg Gemera TFG from Freevalve on Vimeo
A korábbiakban taglalt speciális motor és különleges hibrid hajtás együtt adja a Koenigsegg Genera elképesztő 1700 lóerős összeteljesítményét. Ez a teljesítmény 400 km/h végsebességet eredményez (Utcai verzióban 250 km/h limitálva) és 0-100 km/h gyorsulás 1,9 másodperc. Még egyszer, hogy értelmezhessük: egy utcai autó, ami kevesebb mint két másodperc alatt van százon.
További részletek az Koenigsegg Genera hivatalos oldalán.
Szerző: GMZ | Forrás: Koenigsegg, Freevalve