Vélhetően keveseknek jut eszébe a teljesen öncélú, benzinfogyasztó és gumikoptató (ámde rendkívül szórakoztató) belsőégésű motoros autóversenyzést és a környezetvédelmet egy mondatban említeni. Főleg nem a legnagyobb környezetkárosító Forma-1 tekintetében.
A napokban azonban újabb részleteket osztottak meg a tavaly év végén közreadott és a Forma-1 jövőbeni karbonsemlegességéről szóló tervekről.
A 2019 novemberében bejelentett tervből egyrészt kiderült, hogy mind a Forma-1 tulajdonosa (Liberty Media Corporation – Formula One Group), mind pedig a sportág felügyelő és irányító testülete (Nemzetközi Automobil Szövetség, FIA) elkötelezetten állnak az ügy mellett.
Másrést az is kiderül, hogy a terv két főszereplője a Forma-1 autóversenyzésre nemcsak úgy tekint, mint egy környezetvédelmi szempontból átalakításra szoruló rendszerre, hanem bizonyos tekintetben a globális változások mozgatórugójaként és technológiai fejlesztőközpontjaként is.
A Forma-1 versenyzéssel kapcsolatban több olyan terület van ahol a karbonsemlegesség elérésében lépéseket tesznek. Ezek egyrész szorosan összefüggenek magával a versenyzéssel, így a Liberty Media és az FIA közös lépései. Másrészt pedig együttműködést kívánnak a versenyistállókkal, a gyártókkal, a beszállítókkal és a versenypálya üzemeltetőkkel.
Versenyautó technológia
Ez talán a legfontosabb terület ahol nemcsak komoly lépéseket lehet és kell tenni, hanem a Forma-1 egyben a globális fenntarthatóság egyik vezető technológiai fejlesztője lehet.
Az egyik irányvonal maga a meghajtás. Jelenleg az F1-es hibrid rendszer a világ leghatékonyabb meghajtása. Az üzemanyag felhasználás, a motor technológia, valamint a mozgási- és a hőenergia visszanyerés innovációja az utcai autók károsanyag-kibocsátásának töredékét eredményezi. Cél, hogy ezeket a technológiai megoldások a Forma-1 autókban kikísérletezve, azokban kifejlesztve a mindennapi használatú járművekbe is átkerüljenek.
A másik irányvonal a szintetikus kenőanyagok, sőt a szintetikus üzemanyag előállításának a kísérlete. Itt nem a bio-komponensek arányának emeléséről van szó. Olyan szintetikus anyagokkal kívánnak kísérletezni, melyek a kőolaj alapú anyagok előállításakor keletkező CO2 töredékével hozhatók létre és használatuk is karbonsemleges.
Harmadik irányként pedig a versenyautók előállításának folyamatában mind a felhasznált anyagok, mint a gyártástechnológia terén olyan változásokat kívánnak hozni, melyek segítik a kitűzött nettó zéró karbonkibocsátást.
Versenyek szervezése
Ezen a területen elsősorban a versenyhelyszínek tekintetében tesznek lépéseket. A nézők és a csapatok kiszolgálása, a hulladékgazdálkodás, a szükséges áramellátás és még számos terület van, ahol tenni lehet. A versenyhelyszínek karbonsemlegességét már 2025-re el kívánják érni.
Másrészt a Forma-1 célja, hogy a versenypályák közötti utazás és szállítás esetében, a szuperhatékony logisztika és a szállítóeszközök/járművek átgondolt változtatása szintén a környezetvédelmi startégiát segítse.
Mind a Liberty Media, mind pedig az FIA elkötelezték magukat a Forma-1 sportág környezetvédelmi megújulása mellett. A 2030-ra elérendő nettó karbonsemleges F1 kiváló kezdeményezés. Úgy tud majd megújulni a sport, úgy csökkenti a karbon lábnyomát, hogy közben nem veszíti el az élvezeti értékét.
Szerző: TóthPeti | Forrás: Formula1