A német cég gyártásba küldi az X5 hidrogén-hajtású változatát a BMW iX5 modellt, 2022-ben már kisszériás utcai teszteken futhatnak majd. Ez a döntés jelzi, hogy a BMW kitart a hidrogéncellás elektromos meghajtás mellett.
A tavaly bemutatott BMWi Hydrogen NEXT Concept végleges változata a BMW ötödik generációs hibrid hajtásláncot használja. Ez a padlólemez és az X5 mérete elég helyet ad a mérnököknek, hogy beillesszék a Toyota együttműködésével fejlesztett hidrogénhajtást.
Az akkumulátor-pack kapacitásáról nem adtak ki információt, de a hírek szerint egy kisebb csomagról van szó. A töltést a hidrogén cella és a fékezési energia visszanyerés végzi. A kerekeket 370 LE összteljesítményű elektromos motorok hajtják, ehhez 165-170 lóerővel járul hozzá a hidrogén cella.
A 700 bar nyomáson tárolt 6 kilogramm hidrogén a BMW közlése szerint 400 km-es hatótávra elegendő, a „tankolás” pedig 3-7 percet vesz igénybe. Ez pedig óriási előny a plug-in elektromos autókhoz képes, ahol a legerősebb töltés esetén is 30-40 perc szükséges ehhez.
További előnyt jelent, hogy a hidrogén meghajtás részben kiküszöböli az akkumulátorok hőmérséklet függőségét. Így a meghajtáshoz és a kigyorsításhoz szükséges energia minden időjárási körülmények között rendelkezésre áll.
Az elektromos autó biztonság terén – pár megoldható probléma mellett – tulajdonképpen jobban teljesít a hagyományos meghajtásnál. A hidrogén meghajtásnál azonban a magasnyomású rendkívül gyúlékony gáz hordoz magában kockázatot.
Baleset esetére a hidrogéntartálynak még az LPG gáz megoldásnál is nagyobb védelem kell. És a „tankolás” folyamata is problémás, hiszen zárt rendszerben és magas nyomáson kell végezni.
Ez utóbbi az oka annak, hogy a hidrogén tankolására alkalmas kutak száma még az elektromos állomásoknak is csak a töredéke. Egyszerűen nem áll rendelkezésre annyi hidrogén töltőkút, amennyi a szériában gyártott hidrogéncellás autókat ki tudná szolgálni. Egyelőre tehát feleslegesnek tűnik ilyen autók forgalomba hozása.
Első nekifutásra érthetetlennek tűnik a BMW ragaszkodása a hidrogén meghajtáshoz. Klaus Frölich (a BMW igazgatótanácsának tagja) nyilatkozatában viszont egyértelműen jelezte, hogy a bajor gyártónál „a hidrogén-üzemanyagcellás technológia lehet a hajtáslánc-kínálat negyedik tartóoszlopa”.
De pontosan ez az elkötelezettség viszi előre a hidrogén-meghajtás ügyét. A BMW szériában gyártott hidrogéncellás iX5 modelljét hamarosan több európai gyártó is követni fogja a saját típusával, ha nem kívánnak lemaradni. Ez pedig lendületet ad nemcsak a meghajtás rendszer technológia finomításának, hanem a töltőhálózat fejlesztésnek is.
Minél több hidrogéncellás széria autó jelenik meg az utakon, annál nagyobb a motiváció a töltésmód mechanizmus jobb kialakítására és a töltőpontok tömeges kiépítésére.
Szerző: GMZ | Forrás: BMW, BMW Group