Két nappal az elektromos autókra vonatkozó 2,5 millió forintos támogatás bejelentése után már átgondolt elemzések készültek és megjelentek az első kritikák is az az új állami támogatási rendszerről.
A témával kapcsolatban Pusztai Patrik fiatal politikust Skype-on kérdeztük.
Hogyan értékeled az elektromos autó állami támogatás megemelését?
Nem tisztem a Kormány intézkedéseinek feldicsérése, de azt kell mondanom, maga a támogatási összeg megemelése nagyon jó döntés volt. És azt is jónak tartom, hogy a sávos támogatás az olcsóbb autók irányába tolódott.
Izgalmas benne az, hogy ezzel a támogatással van olyan eset, hogy kevesebb mint egymillió forint a különbség ugyanazon autótípus benzines és elektromos verziója között.
Gondolom, környezetvédelmi szempontból ez egy fontos lépés?
Fontos lépés, jó lépés. Tökéletesen illik az Európai Unió igen radikális zéró emisszió programjába. A cél mindenképpen a közlekedésre használt eszközök tisztán elektromos vagy más emissziómentes üzeműre cserélése. Mert, bár ez nem oldja meg egycsapásra a környezetszennyezést és a klímaváltozás kérdését, fontos szegmense annak.
Gazdasági szempontból jó lépés volt?
Ilyen döntéseknél nem elsősorban a gazdasági szempont a motiváció, de közvetlenül és közvetve is jó lépés.
Közvetlenül, a belső fogyasztás szempontjából – ami a nemzetgazdaság egyik fő mozgatórugója – minden vásárlásösztönző program jó. Ez vitathatatlan.
Ha az így értékesített autók itthon készülnének, akkor további gazdasági előnyöket lehetne belőle kovácsolni. Szerintem a Kormány jövőbeni terveiben az elektromosautó-gyártás Magyarországra csábítása lehet egy jó stratégia. Hosszú távon ez a jövő és ebből a tortából nekünk is kéne egy szelet.
A közvetett gazdasági hatásánál pedig érdemes komplex módon vizsgálni. Hiszen például milliárdokat költünk a környezetszennyezés okozta betegségek kezelésére, vagy az olaj import függőségünk is sokba kerül.
Nekem a támogatás mértékével és annak kommunikációjával van kicsit bajom.
A támogatás mértékével?
Nem a 1,5 milliós támogatás 2,5 millióra való emelésével van gondom, hanem a pályázati keretösszeg nagyságával.
A Kormány mindösszesen 5 milliárd forintot szán erre a programra, ami a költségvetés szempontjából egy elhanyagolható, minimális összeg. Kábé mint egy család költségvetéséből 500 forint.
Nem akarok demagóg lenni, de a futballstadionok építésére ennek sokszorosa lett elköltve vagy Semjén Zsolt vadász expója egymagában már több mint 3 milliárdot kapott.
Ehhez képest 5 milliárdot adni az egész ország elektromos autó vásárlásának ösztönzésére, mint Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv, hát eléggé karcsú. Ráadásul ez szinte biztosan nagyrészt EU-ból jövő támogatás, tehát nem lehet azt mondani, hogy a Kormány mélyen a zsebébe nyúlt.
De félreértés ne essék, örüljünk, hogy van ilyen támogatás, még ha kevés is.
Szerinted ez kevés?
Az Információs és Technológiai Minisztérium számításai szerint a pályázati keretösszeg 240 darab taxi és 1000 magánszemély autó vásárlására lesz elegendő. Magyarországon a 2019-es KSH adatok szerint olyan 3 812 0000 személyautó van forgalomban. Tehát az 1240 új elektromos autó a hazai autópark kb. 0,03%-át teszi majd ki. Szóval: kevés.
Említetted a kommunikációt az előbb. Azzal mi a probléma szerinted?
Az egyik probléma a támogatás kommunikációjával függ össze. Sajnos ez most úgy ment át, hogy minden 11 millió alatti autóra 2,5 millió a támogatás. Ez nem teljesen és mindne esetben van így. Akár 2,5 millió is lehet a támogatás. Hangsúly az „akár” szón.
Egyedi pályázat van és a maximális támogatási összeg a 2,5 millió. De ez nem jeleni azt, hogy mindenki minden autóra ennyit kap. Az emberekben viszont az van, amikor böngészik a kereskedők oldalait, hogy a listaárból automatikusan fejben vonják a 2,5 milliót és csak a maradékkal számolnak.
A másik problémám politikai. Valahogy nem látom azt kellően hangsúlyozottnak, hogy a pályázati keretösszeg tulajdonképpen EU-s pénz. Ismétlem, nagyon helyes ez a támogatás, nem akarok a kákán is csomót keresni, de az EU említése ildomos lenne ilyen esetben.
Az Európai Unió jelenleg a tagállamok elektromosautó vásárlás-ösztönzését nagy összegekkel támogatja. A tervben lévő új rendszer pedig elképesztő dolgokat tartalmaz.
Az Európai Unió következő két évben egy 20 milliárd eurós (7 ezer milliárd forint) alapot hoz létre az elektromos autó vásárlás ösztönzésre. 40-60 milliárd eurós (14-21 milliárd forint) alap lesz a tiszta üzemű járművek fejlesztésének támogatására.
Továbbá a 5 év alatt 2 millió darab nyilvános töltőállomást kíván majd az EU finanszírozni. És szó van a zéró emissziós autók áfájának nullára való csökkentéséről is.
Ezek persze még csak tervezetként létező elképzelések, de jól mutatják azt, hogy az EU nem hagyja magára a tagállamokat abban, hogy az igen szigorú környezet- és klímavédelmi terveket megvalósítsák. Viszont az ilyen EU támogatás mellett bejelentett 5 milliárd forintos magyar pályázati keret nem mondható egy progresszív lépésnek.
Akkor ez a támogatás bejelentés részben egy politikai lépés is volt?
Még egyszer ismétlem, ez a megnövelt támogatás nagyon jó dolog. Mindenképpen pozitív lépés volt és örülni kell neki.
De tény, hogy politikai lépés is volt. Főleg a Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv keretében látványosan belengetett eldobható műanyag tiltás villámgyors visszavonása után. És főleg, hogy az EU nincs megemlítve a támogatás mögött.
Ezt a megemelt támogatást az emberek szeretik, a környezetvédők örülnek, pozitív képet fest a Kormányról, mi közben a költségvetési vonzata gyakorlatilag semmi. Mi kell még? Ez egy win-win bejelentés volt.
Pusztai Patrik: közgazdász politikus, többek között környezetvédelmi kérdésekkel is foglalkozik.