Az Audói Duo típussal a német gyártó az első között mutatott be működő plug-in hibrid személyautót, sőt az első ténylegesen megvásárolható európai gyártású plug-in hibrid is az Audi márkához kötődik.
31 évvel ezelőtt fejlesztették és egy évvel később, a genfi autószalonon bemutatott Audi Duo I az akkori csúcsmodell (Audi 100 C3) kombiváltozatából készült. Az első kereket 2,3 literese sorötös benzinmotor hajtotta, mintegy 134 LE teljesítménnyel. A hátsó kerekek kapták az elektromos meghajtást egy 12 lóerős Siemens elektromos motor képében.
A hátul elhelyezett 9 kW-os nikkel-kadmium akkumulátort a belsőégésű motor nem töltötte, azt az elektromos hálózatról kellett tölteni (8 óra időtartamban). De nem kizárólag így jutott áramhoz. Ugyanis az Audi mérnökei megoldották a fékezési energia visszanyerést, sőt az Audi Duo I tetején 136 panelből álló napelemes töltő is helyet kapott.
Ez a plugin hibrid autó egyszerre használta mindkét hajtási módot, de teljesen elektromos közlekedésre is alkalmas volt. Ezt álló helyzetben kézzel kellet bekapcsolni. A tisztán elektromos hatótáv a tesztek során csupán 20-25 km-es távnak bizonyult, ami az akkori technikai szinten kiválónak mondható. Az autó viszont nem rendelkezett túl jó menetdinamikával. Ennek oka vélhetően az elektromos rendszer a több mint 200 kilogrammos plusztömege volt.
Audi 100 Avant Duo I plug-in hibrid autóból tíz tesztpéldány készült el, és egyetlen darab sem került eladásra. De megjelent a forgalomban, hiszen Ingolstadtban, az Audi városában, taxiként üzemelt belőle egy (más információk szerint két) példány.
Két évvel az első verzió bemutatása után az Audi a tapasztalatok alapján egy újabb plug-in hibrid modellt mutatott be. Ezúttal az akkori újdonságnak számító C4-es 100-as kombi kapott elektromos hajtást, ráadásul állandó összkerékhajtással párosítva.
A 114 lóerős négyhengeres 2,0 literes benzinmotorhoz 29 LE-s Siemens elektromos motor társult. Az elméleti összteljesítmény így 106 kW. A konnektorról való töltés mellett itt is alkalmazták a fékezési energia visszanyerést. Így az Audi Duo II plug-in hibrid 80 kilométeres tisztán elektromos hatótávra volt alkalmas (maximum 65 km/h-s sebességgel). Ehhez az energiát nátrium-kén akkumulátorból nyerte.
A nátrium-kén akkumulátor technológia akkor egy izgalmas újdonságnak számított. A rendkívül jó töltés-megtartás tulajdonsága mellett az alacsony tömeg, a kompakt méret és a magas élettartam jellemezte. Viszont a nátrium reakcióképessége miatt veszélyes is volt.
Az Audi Duo második generációja sem lett igazi áttörés. A tesztpéldányok után nem küldték sorozatgyártásba ezt a modellt sem.
A harmadig generációs Audi Duo modell sokban szakított az előző verziók műszaki megoldásaival. Az Audi A4 Avant alapjaira épített plug-in hibrid így számos újdonságot hozott:
A harmadik Audi Duo 119 lóerős összteljesítménnyel rendelkezett. Az üzemmód-választó kapcsolóval aktiválható tisztán elektromos hatótáv kb. 50 km volt, 80 km/h-s maximum sebességgel. Megmarad a konnektoros töltés lehetősége és a fékenergia visszanyerés is.
A 320 kilogrammos akkumulátor csomag viszont nagy hátrányt jelentett. A menetdinamika esetében az elektromos motor plusz teljesítménye nem tudta teljesen ellensúlyozni a megnövekedett tömeget. És a fogyasztás terén sem jelentkezett kimagasló különbség a sima TDI változathoz képest.
Az igazi előnyök hiánya ellenére a német gyártó, a tesztpéldányok futtatása után egy évvel sorozatgyártásba küldte a modellt. A Duo III plug-in hibrid autótípus 1997-től kapható volt.
Nem volt különösen népszerű. Az összesen körülbelül 100 elkészült példányból megközelítőleg 60 darab talált gazdára. A lanyha eladások oka pedig a magas árban keresendő.
A hibrid verzió úgy volt nagyon drága, hogy közben nem nyújtott sok előnyt. Az akkor 60 ezer német márka áron kínált Audi Duo 25 százalékkal volt drágább a 48 ezer márkás alap TDI verziónál. De még a 110 LE-s 53 ezer márkáért kínált csúcs Quatronál is 13%-kal volt drágább.
Viszont tény, hogy az Audi A4 Avant Duo III plug-in hibrid az európai autógyártás első kereskedelmi forgalomba került hibrid meghajtású autója. És egészen 2011 év elejéig az egyetlen hibrid Audi modell volt.
Szerző: GMZ | Forrás: TopGear, Audi, Dyler