1. A vadonatúj Civic kifinomult, üdítő hibrid teljesítménnyel és menetdinamikával, valamint elegáns formavilággal és kivételesen kényelmes utastérrel hódít
Az 1972-ben leleplezett Civicet az „az autó az emberekért”-ként mutatta be a Honda. Nos, az elnevezés találónak bizonyult, hiszen az elmúlt 50 évben 170 ország nem kevesebb, mint 27,5 millió járművezetője döntött a típus mellett, s nagyon úgy fest, hogy – az elődöket idéző, ámde ultramodern stílusban fogant – 11. generáció is komoly sikereknek néz elébe.
Jellegzetes formavilága az elmúlt időszakban bevezetett európai Hondákéhoz igazodik, tehát letisztult, zavaró részletektől mentes karosszéria öleli körbe a kényelmes és tágas, hétköznapokat megkönnyítő belteret, pont ahogy azt az „üdítő, felvillanyozó, jó kedvre derítő” Civic elkészítésére törekvő mérnökök elképzelték. Az emberközpontú megközelítés messze átlagon felüli menetdinamikát és használati értéket, valamint lélegzetelállító megjelenést eredményezett, maga az utastér pedig minden eddiginél kényelmesebb, tágasabb és áttekinthetőbb.
Emellett a márka „Az ember a gép előtt” („Man Maximum, Machine Minimum”) filozófiája is érvényre jutott, tehát a szerkezeti egységek a lehető legkisebb, az emberek pedig a lehető legnagyobb helyet kapták, a vezetési élmény pedig egészen különleges. Talán ennél is fontosabb, hogy könnyű kezelhetőségével, lenyűgöző menetdinamikájával és erős, egyszersmind takarékos hajtásláncával a Civic magabiztossá teszi vezetőjét, s minden felhasználói elvárásnak messzemenőkig megfelel, különösképpen, hogy a legapróbb részleteket is maximálisan kidolgozták a fejlesztők.
Mivel az új Civic összes változata a Honda által fejlesztett hibrid e:HEV hajtásláncra épül, így a márka elérte célját: 2022 végén már minden főbb európai modellje képes lesz elektromos üzemmódban is haladni. A rendszer alapját 2,0 literes, közvetlen befecskendezésű, benzines erőforrás adja, ehhez társul két kis méretű, ámde nagy teljesítményű villanymotor és egy nagy energiasűrűségű, lítium-ion akkumulátor. Ez az összeállítás minden helyzetben lélegzetelállító teljesítményt, illetve forgatónyomatékot garantál, azon túlmenően, hogy a fajlagos hőteljesítmény (más néven termikus hatásfok) is kiváló.
A Honda szakemberei az új Civichez igazították az e:HEV rendszert, így kifinomultan, mégis közvetlenül működik, nem mellesleg egyenletesen gyorsít, nagyon gazdaságos és rendkívül alacsony a CO2-kibocsátása.
– Egy új Civickel szemben mindig nagyok az elvárások, mi pedig igyekeztünk megint a maximumot nyújtani – mondta el Tomoyuki Yamagami, a vadonatúj Civic e:HEV fejlesztéséért felelős gárda vezetője. – A modern vásárlók olyan közlekedési eszközöket keresnek, amelyek lenyűgözően stílusosak, magával ragadó vezetési élményt nyújtanak és nagy használati értékkel kecsegtetnek, ezért legmodernebb műszaki megoldásainkat és innovatív gondolkodásmódunkat felhasználva építettük meg az autót kimagasló minőségben. Célunk, hogy tökélyre fejlesszük e:HEV rendszereinket, méghozzá folyamatosan figyelve, miként használják az emberek hibridjeiket, s arra törekedve, hogy a vezetési élmény befolyásolása nélkül tegyük még biztonságosabbá és könnyebben kezelhetővé modelljeinket.
A vadonatúj Honda Civicet azoknak tervezték, akik gyors és közvetlen autót keresnek ebben a méretosztályban. Az e:HEV hajtáslánc, valamint a továbbfejlesztett kormány- és futómű egyaránt a legmagasabb színvonalon áll, így nemcsak teljesítményével, rugalmasságával és közvetlenségével varázsolja el pilótáját a Civic, hanem pontos visszajelzéseivel is, ahogy azt a típustól a múltban már megszokhattuk.
Az új szórakoztatóelektronikai és információs rendszer fokozza a kényelmet, a használati értéket és a biztonságot, és Apple CarPlay, valamint Android Auto kapcsolat kiépítésére is alkalmas. A Civic történetében először a – legmagasabb felszereltségi szintet képviselő – Advance modellváltozatok 10,2”-os, teljesen digitális műszeregységet kapnak, melyen a vezető maga állíthatja be, hogy milyen adatokat szeretne látni és milyen formában.
A vadonatúj Civic utasait a korszerű menetbiztonsági és vezetést segítő eszközöket magában foglaló Honda SENSING csomag óvja, melyet kifejezetten úgy alkottak meg, hogy passzoljon az új modellhez. Az új vezetéstámogató berendezések és az aktív menetbiztonsági eszközök mellett a légzsákok számát is növelték a hondások, egyszersmind a karosszériaszerkezetet is átalakították, hogy nagyobb védelmet nyújtson a vezetőnek és az utasoknak egy esetleges ütközés során.
2. A lélegzetelállító formai megoldások ismerős, mégis friss megjelenéssel ruházzák fel a modellt
A vadonatúj Civic tervezésénél arra összpontosítottak a Honda mérnökei, hogy olyan autó szülessen, ami stílusában és menetdinamikáját illetően is a vásárlók elvárásaihoz igazodik. A fejlesztést meghatározó „felüdítő Civic” kifejezéshez hűen letisztult, mégis jellegzetes vonalvezetést álmodtak meg, számos olyan kifinomult formai elemet kidolgozva, melyek fokozzák az autó nyújtotta kellemes élményt.
Akárcsak a többi kortárs Honda, az új Civic is zavaró elemektől mentes, elegáns stílusban fogant, tökéletesen passzol tehát a márka modellválasztékának arculatához. A vékonyabb tetővonal és az alacsonyra helyezett övvonal révén nagyobb üvegfelületeket alakíthattak ki, ennek tudható be az utastér valóban légies, üdítő mivolta.
Hogy sportos, kupészerű kocsitest jöhessen létre, a tengelytávot 35 mm-rel megnövelték, a hátsó túlnyúlás viszont 20 mm-rel rövidebbre vették, és kisebb lett az autó magassága is. Mindazonáltal a tető legmagasabb pontja előrébb került a kifutó változathoz mérten, így enyhe lejtést kapott a tetővonal, s nyújtottabbá, sportosabbá vált a farrész. Utóbbit a műgyanta alapú, új technológiával gyártott csomagtérajtó teszi igazán különlegessé, ami 20%-kal könnyebb, mint az elődmodell acél poggyászfedele, s nem utolsó sorban elengedhetetlen ahhoz, hogy a fejtér csökkenése nélkül legyen alacsonyabban a tetővonal.
Az új Civic első lökhárítója élesebb vonásokat hordoz, mint a kifutó modellé, fölé pedig méhsejtrácsos hűtőrácsot ágyaztak be, ami kihangsúlyozza az autó sportos mivoltát. A lökhárító alsó részét ékesítő, fekete ködlámpakeret új formát kapott, át is helyezték, hogy még talajközelibbnek hasson a Civic. Ezt a célt szolgálja az eddiginél alacsonyabb hátsó rész és az ugyancsak alacsonyra helyezett hátsó lámpa is.
A motorháztető utastér felöli vége 25 mm-rel alacsonyabbra került, az A-oszlopot pedig 50 mm-t hátrébb tolták, hogy az első kerekek középpontjára mutasson, ezzel ugyanis, bármely szögből is vizsgáljuk, még kiegyensúlyozottabbá váltak a formai arányok, és még szélesebbnek, stabilabbnak, jobb úttartású autónak hat a Civic. E megoldással a kerekek és az abroncsok is nagyobbnak tűnnek, pláne, hogy a hátsó nyomtáv is nőtt és a kerékjárati ívek is hangsúlyosabb peremet kaptak. Bár a nyomtáv nőtt, a jármű teljes szélessége 1800 mm maradt, ami megegyezik az előző modellével.
Ha oldalról szemléljük, a Civic e:HEV kortárs, zavaró részletektől mentes sziluettjével varázsolja el az embert, s olyan csemegékkel veszi lábáról, mint az érintőszenzoros, gomb nélküli kilincs. A külső tükröket közvetlenül az ajtóra, az övvonal alá szerelték, ezáltal még egységesebb a formaterv, és ami még fontosabb, kisebb a holttér.
A modell történetében először lézerforrasztással rögzítették a tetőlemezt. E fejlett technológia révén közelebb kerülhettek egymáshoz a karosszériaelemek, így letisztultabb a megjelenés és magasabb a minőségérzet. A megoldás lényege, hogy nincs szükség – teljes tetőhosszban – varratra, így jobban elférnek a lemezek és kisebb lehet az illesztési hézag.
A letisztult profilhoz a karosszériába süllyesztett fényszórók is hozzájárulnak, sőt kihangsúlyozzák a Civic alacsony súlypontját és lendületes formavilágát. Fényforrásként 9 LED-et alkalmaztak, természetesen nem maradt el a nappali menetfény sem, ami még vadabbá teszi az összhatást. A középre helyezett, pupillának tűnő távolsági fényszóró ismerős arculatot kölcsönöz a Civicnek, már csak azért is, mert a nappali menetfény LED-jei ölelik körbe. A hátsó lámpák szinte beleolvadnak a műgyanta alapú, zavaró formajegyektől mentes csomagtérajtóba, s mivel nincsenek kirívó vonalaik, páratlanul egyszerű és letisztult a hátsó traktus. Az elődmodellnél is megfigyelhető, C-alakú vonal immáron világít fékezésnél, így fényes, jellegzetes keret öleli körbe a lámpát.
Az első lökhárítót úgy formálták, hogy megakadályozza a légörvények kialakulását, valamint úgy irányítsa a menetszelet, hogy finoman áramoljon az autó oldala mentén. Szintúgy az aerodinamika hatékonyság jegyében és a légörvények kialakulását elkerülendő döntöttek úgy, hogy a lámpákat és a rakodóperemet integrálják a csomagtérajtóba, amellett persze, hogy ez esztétikailag is roppant előnyös.
A vadonatúj Civic vásárlói könnyűfém kerekek széles választékából szemezgethetnek, melyekkel egytől egyig szofisztikáltabbá és lendületesebbé varázsolható az összhatás. Az Elegance felszereltségi szinten álló kivitel 17”-os, a Sport és az Advance verzió 18”-os felniken gördül és hogy igazán ütős legyen a Civic stílusa, utóbbiak kétszínű felületkezelést kapnak. Mindegy melyik garnitúra mellett dönt a vásárló, sportos és kifinomult benyomást kelt a Civic.
Álomszép, kortárs ízlést követő fényezések palettájáról választhatnak a vásárlók, feltéve, hogy a Sonic Grey névre keresztelt, lenyűgöző alapszínnél is érdekesebb tónust szeretnének. Akik merészebb árnyalatokban gondolkodnak, a Premium Crystal Red és a Premium Crystal Blue fantázianevű gyöngyházmetál-, valamint a Crystal Black és a Platinum White metálfény mellett dönthetnek.
3. Az emberközpontú belső teret messze átlagon felüli minőség, illetve minőségérzet, valamint helykínálat és komfort jellemzi
A beltér minden eddiginél nagyobb, kényelmesebb, biztonságosabb és áttekinthetőbb, melynek minden egyes pontján tetten érhető az emberközpontú megközelítés. Ezek a tulajdonságok rendkívül fontosak, a Honda mérnökei ugyanis olyan utasteret kívántak létrehozni, ami felfrissíti a vezetőt, valamint az utasokat a hosszú utazások és a reggeli ingázások során.
Egyértelműen érződik, hogy a Honda által kidolgozott „Az ember a gép előtt” filozófia érvényesült a fejlesztés során, hiszen kifinomultság és használati érték terén is prémium szinten áll az új Civic, míg helykínálata a felsőbb kategóriás modellekével vetekszik. Az egyedi, frissítő vezetési élményt középpontba állító szemléletmód nemcsak lenyűgöző menetdinamikát és formavilágot eredményezett, hanem könnyebben áttekinthető, szellősebb utasteret is, ami többek között az alacsonyra helyezett műszerfalnak és tükröknek, valamint a nagyobb üvegfelületeknek tudható be.
A beltér éppoly letisztult és modern, mint a karosszéria. Kimagasló minőségű anyagokból készülő kárpitozása és szép, zavaró részletektől mentes műszerfala kifejezetten barátságos és hívogató. Bármihez nyúlnak is az utasok, csupa aprólékosan kidolgozott, igényes részegységgel találkozhatnak, a gombokhoz társított rugók például pont annyira feszesek, hogy high-tech hifi felszerelésre asszociáljanak a bentülők.
A középkonzol stílusos és praktikus, a váltókar mellett pedig két pohártartót helyeztek el a hondások. Kialakítottak egy nagy méretű tálcát is, amibe a jelenlegi legnagyobb Apple okostelefon is befér. A középkonzol halszálkás, fekete betétei karc- és ujjlenyomat-mentes felületek, így tovább marad ép és szép a bevonat. Az első ülések közé nagy űrtartalmú tárolórekeszt rejtő könyöktámasz került, melynek fedele – 60˚-ban – automatikusan felnyílik, így az utasoknak nem hátrafordulnia, hogy felemeljék.
A hátsó sor ugyancsak világos és szellős, hála a 6 ablaknak, melyek közül 2 a hátsó ajtó és a C-oszlop közé került. A B-oszlopot úgy alakították ki, hogy vékonyabbnak tűnjön, mint amilyen valójában, a belső ajtókárpit tetejét pedig úgy, hogy aktívan felfogja a külső fényt, növelve a hátsó utasok térérzetét.
A zajcsökkentés és a felesleges, zavaró apróságok kigyomlálása hasonlóképpen nagy hangsúlyt kapott, az innovatív légbeömlő-nyílásokat pedig úgy helyezték el, hogy folyamatos és hatékony legyen a levegőáramlás, de ne zavarja az utasokat. A műszerfal teljes szélességében végigfutó, méhsejtrácsos légbeömlő hasznos, egyszersmind a kimagasló minőségérzetet is fokozza, akárcsak a kényelmes és funkcionális ülésgarnitúra. A szövet- és a bőrkárpitok egyaránt feszesek, gyűrődésmentesek, ami kulcsfontosságú a letisztult, prémium összhatáshoz. Még arra is figyeltek a Honda szakemebrei, hogy az első ülések hátulját egy darabból készülő szövet borítsa a még letisztultabb az összhatás elérése érdekében. A vásárlók kétféle kárpit közül választhatnak: fekete visszafogott díszítésekkel vagy fekete fehér varrásokkal. Az Elegance modellek szövet-, a Sport változatok szövet-szintetikusbőr, az Advance kivitelek bőr/szintetikus bőrkárpitozást kapnak.
Az új Civic, a típus történetében először speciális, „teststabilizáló” első ülésekkel gördül le a futószalagról. Ezek merevebben tartják a bennük ülőket és nagyobb kényelmet nyújtanak, ugyanis feszes, műgyanta alapú szivacs borítja az ülőlapot, ami remekül tartja az egész alsótestet, beleértve a derekat és a gerincet is.
A vadonatúj Civic tervezésénél azt tűzték ki célul a japán szakemberek, hogy helykínálatát és használhatóságát illetően egyaránt könnyedén versenyre kelhessen a nagyobb szabadidő-autókkal. Az alacsony tetővonal ellenére pazar a helykínálat, még a fejtér sem lett kisebb az elődmodellhez mérten. Ehhez a csomagtér ajtó széleire elhelyezett zsanérokkal felszerelt, széles rakodónyílást szavatoló csomagtérajtó is hozzájárul, ami alatt a kategória egyik legnagyobb poggyásztartója bújik meg. Befogadóképessége több mint 400 liter, tehát különféle táskák és felszerelések sokaságát viheti magával a tulajdonos.
– A következő generációs Honda Civic gondos tervezés eredménye, azoknak készült, akik a kényelem és a mobilkommunikáció újabb szintjeit várják el – osztotta meg gondolatait Yasunori Ogawa, a Civic e:HEV belterének tervezője. – Hála az erős és közvetlen hibrid hajtásláncnak, menetdinamika terén is a legmagasabb színvonalat képviseli, tehát pont azt nyújtja, amit megjelenése alapján várnánk tőle. Persze ez nem jelenti azt, hogy a helykínálatot, a kényelmet vagy a praktikumot illetően kompromisszumot kellene kötnie a felhasználónak. Hála tervező- és fejlesztőcsapatunknak, a Civic óriási segítség a hétköznapokban, ami minden úton felvidítja utasait.
4. Optimalizált karosszériaszerkezet és futómű a magával ragadó, kompromisszummentes, sportos vezetési élményért és az elsőrangú menetkomfortért
Az új Honda Civic tervezésekor arra törekedtek a japán vállalat mérnökei, hogy az e:HEV hajtáslánc, a kormánymű és a futóműrendszer egyaránt a legmagasabb színvonalon álljon, s ne csak teljesítményével és közvetlenségével varázsolja el pilótáját a modell, hanem pontos visszajelzéseivel is. A kormányzásra, illetve a kerekektől érkező visszajelzésekre egyaránt kényesen figyeltek az alkotók, hogy minél közelebbi kapcsolat alakulhasson ki a jármű és a vezető között.
Munkájuk gyümölcseként a Civic páratlanul stabil a kanyarokban, amiben az is közrejátszik, hogy 35 mm-rel nőtt a tengelytáv és 18 mm-rel a hátsó nyomtáv. A kormánymozdulatokra adott válaszok sokkal gyorsabbak, ugyanis a toronycsapágyak és a kormány-gömbcsuklók súrlódása 28%-kal csökkent az elődmodellhez viszonyítva.
Ugyancsak a menetdinamika fokozását szem előtt tartva került be a kis tömegű, nagy merevségű, alumíniumból készülő első segédváz, míg az áthangolt, kisebb súrlódású nyomórudakkal felszerelt első lengéscsillapítók a vezetési élményt és a fordulékonyságot hivatottak még magasabb szintre emelni.
Tovább javult a Civic – eddig is híresen kiváló – kanyarstabilitása, ami nem meglepő, hiszen a karosszériamerevség 19%-kal nőtt a kifutó nemzedékhez mérten. Ezt csavarodási és hajlítási merevséget fokozó, összetett nyúlványrendszerrel érték el a mérnökök, melynek része az autó orrában elhelyezett, erős, gyűrű alakú váz is, ami a teljes első traktust jóval masszívabbá teszi. Hasonló gyűrűt figyelhetünk meg a hátsó részen is, így a teljes kocsitest merevsége kiváló, főleg, hogy az első-hátsó gyűrűt rendkívüli merevségű, padló alatt elhelyezett vázszerkezet köti össze, méghozzá ún. tompaillesztéssel, a padlólemez középrészén kialakított alagútban. A merevebb kocsitest nemcsak a menetdinamikára van jó hatással, hanem az NVH-értékre (ti. zaj, vibráció és nyersség) is, s nagy előnye, hogy egy esetleges ütközés során kevésbé gyűrődik össze a padlólemez.
Annak dacára, hogy a karosszéria erősebb és merevebb lett, a Civic tömege nem változott számottevően. Az alumínium motorháztető például 43%-kal könnyebb a korábban alkalmazott acélnál, míg a üvegszálas csomagtérajtó tömege 20%-kal múlja alul az acélét. A kis tömegű alapanyagokból és a továbbfejlesztett nyúlványrendszerből könnyű, ámde rendkívül merev karosszéria állt össze, mely tökéletesen passzol az ultramodern hajtáslánchoz.
Hogy a menetdinamika mennyire fontos volt a fejlesztőcsapatnak, jól mutatja, hogy új, pontosabb visszajelzéseket garantáló vezérlőszoftvert írtak az elektronikus szervokormánynak. Ez lágyabb kormánykerék-visszatérést enged középállásba, tehát még precízebb lett az irányítás, és jobb az úttartás, mi több a kerekek felől érkező visszajelzések is pontosak, természetesek és könnyen értelmezhetőek. A Honda által fejlesztett Agilis Vezetési Segédlet (AHA) rendszert kifejezetten az európai útviszonyokat és vezetési stílusokat figyelembe véve alkották meg a mérnökök.
Szelíd és erőteljes kormánymozdulatoknál egyaránt kockázatmentesen, szinte észrevétlenül segíti a vezetőt, hogy kanyarodásnál, sávváltásnál, körforgalomban, valamint kis és nagy sebességnél is biztonságosan, illetve kifinomultan autózhasson.
– A vadonatúj Honda Civic egyedülálló vezetési élményt nyújt a családi ötajtósok mezőnyében – emelte ki Tomoyuki Yamagami. – Jellemző vezetési helyzetek sokaságát elemeztük Európában, s úgy hangoltunk a részegységeket, hogy minden egyes megtett kilométer frissítő élményként hasson a vezetőre, azon túlmenően, hogy fordulékonyságát és teljesítményét illetően is brillírozik az autó. E habitusnak hála tulajdonképpen egyé válhat a pilóta és a jármű, s könnyedén felülmúlhatják a kategóriabéli vetélytársakat – osztotta meg gondolatait.
5. A továbbfejlesztett hibrid hajtáslánc hatékonyság, kifinomultság és takarékosság terén is új szinteket ostromol
A Honda elismert e:HEV hajtáslánca továbbfejlesztett formában kerül az új Civicbe, és ultramodern hibridhez méltóan lenyűgöző adatokkal büszkélkedhet: csúcsteljesítménye 183,6 LE (135 kW), legnagyobb forgatónyomatéka 315 Nm, és mindössze 7,8 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára a modellt. Hatékonyságáról árulkodik, hogy – WLTP szabvány szerint mért – CO2-kibocsátása mindössze 108 g/km, üzemanyag-fogyasztása pedig csupán 4,7 l/100 km. Mindebből fakadóan az új Civicet kifejezetten üdítő élmény vezetni, s annak tudatában róhatók vele a kilométerek, hogy kifejezetten környezetbarát a hajtáslánc működése.
A teljes értékű hibrid rendszer alapját 2,0 literes, benzines, közvetlen befecskendezésű, Atkinson-ciklusú erőforrás adja, ehhez társul két kis méretű, ámde nagy teljesítményű villanymotor és egy nagy energiasűrűségű, lítium-ion akkumulátor. Maga a hajtáslánc észrevétlenül és – igény esetén – automatikusan kapcsol elektromos (EV), hibrid és benzines hajtásüzemmód között, a vezetőnek csupán élveznie kell az autózást.
Városban főként EV, azaz tisztán elektromos üzemmódban halad a Civic, ami azt jelenti, hogy egyáltalán nem bocsát ki káros anyagot, viszont közvetlen, rugalmas és elképesztően csendes. Erőteljes gyorsításnál hibrid állásba vált az elektronika, tehát a villanymotor hajtja a kerekeket, a belső égésű erőforrás pedig a szükséges elektromos energiát termeli.
Ha a Civic állandó sebességgel halad (pl. autópályán), a belső égésű motor gondoskodik a takarékos, egyszersmind hatékony hajtásról, a villanymotor csak szükség esetén „segít be”. Ha forszírozott tempóval közlekedik a vezető, és nagy teljesítményre van szüksége, a vezérlőegység észrevétlenül visszakapcsol hibrid módba, és a villanymotor ereje teljes mértékben kihasználhatóvá válik.
Mindegy, hogy melyik üzemmód aktív, fékezésnél és lassulásnál egyaránt elektromos árammá alakítja a mozgási energiát a rendszer, így számottevően csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, különösképp zsúfolt városi környezetben, ahol gyakorta kénytelen elindulni, majd megállni a sofőr. A nagy merevségű főtengelynek és a másodlagos kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően a teljes fordulatszám-tartományban kifinomult járáskultúra jellemzi belső égésű motort, így az e:HEV rendszer kifejezetten lágyan, minimális rezgéssel működik.
A legújabb e:HEV rendszer, mint technológia, 20 éves fejlesztőmunka gyümölcse. Ez a szofisztikált, kisméretű és páratlanul hatékony hajtáslánc a villanymotorok közvetlenségét és kimagasló teljesítményét ötvözi a belső égésű erőforrások biztosította – országúti és autópálya-használatot is lehetővé tévő – nagy hatótávolsággal. Kis és nagy sebességnél egyaránt pillanatok alatt reagál a gázadásokra, egyenletesen adja le erejét, hangja pedig a gyorsulással együtt változik, így még dinamikusabb érzetet nyújt, ami talán a legfőbb változás a Honda korábbi hibrid rendszereihez viszonyítva. Sport üzemmódban az Aktív Hangszabályozás fokozza a hangzást, egyenesen szenzációssá téve az autózásokat.
A sportos vezetési élmény érdekében a Honda mérnökei kidolgozták a Kanyargósút-felismerő Rendszert. Ha aktív, az e:HEV rendszer csak igazán indokolt esetben vált hajtásüzemmódot, s gázelvételnél erőteljesebb a lassulás, hogy még több visszajelzést kapjon a pilóta. Hála a közvetlen befecskendezésnek, nagy sebességnél is a komoly nyomaték áll a pilóta rendelkezésére, így magabiztosan előzhet, illetve haladhat a gyorsforgalmi utakon.
A négy hajtási üzemmód (Normal, Sport, ECO és Individual) között bármikor szabadon válthat a vezető. Ugyanakkor, ha a sofőr – az üzemmódkapcsolóval – aktiválja a Sport programot, a hibrid rendszer még közvetlenebbé válik, míg ECO állásban a gázreakciókat is úgy szabályozza az elektronika, hogy a lehető legkevesebbet fogyassza a Civic. Az egyéni (Individual) üzemmód lehetőséget ad a tulajdonosnak, hogy saját igényeire szabja a karakterisztikát, beleértve a kormányrásegítés mértékét és a gázreakciókat is. Ugyanakkor természetesen bármikor visszakapcsolhat Normal állásba, ami üzemanyag-hatékonyság és teljesítmény tökéletes egyensúlyát nyújtja minden helyzetben.
A korszerű erőforrás nemcsak fajlagos hőteljesítményét (termikus hatékonyságát) tekintve kategóriaelső, károsanyag-kibocsátása is a legalacsonyabb a mezőnyben
A Honda által fejlesztett, közvetlen, többfázisú benzinbefecskendezési rendszer nagy előnye, hogy egy ciklus alatt többször is képes üzemanyagot juttatni a hengerbe, ami a teljes fordulatszám-tartományban jelentős emissziócsökkenést jelent. Szintúgy a gyorsabb és hatékonyabb égés, valamint a nagyobb forgatónyomaték érdekében dolgoztak ki olyan motorkonstrukciót, ami nagyobb sűrítési végnyomást tesz lehetővé, egyszersmind a javított hűtésnek és az Atkinson-ciklusú működésnek köszönhetően 41%-is termikus hatásfokot ér el.
Az optimalizált szívócsatornák és a nátriummal töltött szelepek már önmagukban is jelentősen mérsékelik a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást, de az új, alacsony hőmérsékletű katalizátorral válik teljessé a rendszer – ez a „hármasfogat” a legmagasabb műszaki színvonalra emeli a Civicet.
Emellett az Intelligens Energiatároló Egységből (IPU) is a legújabb, legfejlettebb változatot kapja a típus, méghozzá a hátsó ülések alá beépítve, hogy maximális legyen a helykihasználás. Kompakt mérete okán az ülőlapok vastagabb párnázatot kaphattak, még kényelmesebben telhetnek tehát az utazások. Az új, hibrid rendszert vezérelő Teljesítményszabályozó Egység (PCU) a motorháztető alatt bújik meg.
A PCU megnövelt teljesítménye és az IPU fokozott energiasűrűsége a jármű terhelhetőségére is pozitív hatással van, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy a belső égésű motor alacsonyabb fordulatszámon üzemelhet, tehát kisebb az üzemanyag-fogyasztás és nagyobb a forgatónyomaték.
6. Ultramodern információs rendszer a kényelem és a közúti használatóság jegyében
A vadonatúj Civic ösztönösen kezelhető fedélzeti rendszeréhez számtalan olyan ultramodern eszköz kapcsolódik, ami fokozza a kényelmet, az utazási élményt és a menetbiztonságot, s minden olyan pont, ahol a felhasználó és az autó érintkezik kiváló minőségről, valamint könnyű, egyszerű kezelhetőségről árulkodik.
A szórakoztatóelektronikai és információs rendszer alapját villámgyorsan működő, hangutasításokkal is vezérelhető, 9”-os érintőképernyő adja, melynek grafikáját és menürendszerét úgy dolgozták ki, hogy a vezetőnek a lehető legrövidebb időre keljen levennie szemét az útról, ha az adatokra kíváncsi vagy valamin állítani szeretne. A speciális képernyő akkor is értelmezi az utasításokat, ha a felhasználó – menet közben – kevésbé pontosan helyezi rá ujját az adott ikonra, menüpontra stb., és személyre szabható gyorsindítási ikonok elhelyezését is megengedi az asztalon, így a leggyakrabban használt funkciók (navigációs rendszer, telefon, zenelejátszás stb.) bármikor egyetlen mozdulattal elérhetőek. A könnyű használhatóság érdekében a „Főképernyő”- és a „Vissza”-parancs fizikai gombjának méretét megnövelték, s úgy állították össze a menürendszert, hogy a lehető legkevesebb almenüre legyen szükség. Az Apple CarPlay és az Android Auto természetesen minden felszereltségi szinten szériatartozék, s az okostelefonok döntő többségéhez biztonságos, stabil hozzáférést enged.
A fejlett navigációs rendszer kijelzőjén is új rendben és grafikával jelennek meg az adatok, hogy a vezetőnek csak egy pillanatra kelljen levennie a szemét az útról ahhoz, hogy leolvashassa a szükséges információkat. Javult a képek felbontása is, sőt feltűnőbb színek jelzik az útvonalat, saját ikont kaptak a leggyakrabban használt funkciók és immáron háromdimenziós városkép is elérhető.
Most először személyre szabható, 10,2”-os, színes, teljesen digitális műszeregységet kapnak a csúcsváltozatok, míg az alacsonyabb felszereltségi szinteken 7”-os képernyő néz farkasszemet a vezetővel. Mindkét kijelző mutatja az e:HEV rendszer teljesítményleadásra és energia-visszanyerésre vonatkozó értékeit, továbbá bal oldalon a hifirendszer, jobb oldalon pedig a Honda SENSING és a navigációs rendszer információit. Ez az elrendezés még ösztönösebben kezelhetővé teszi a kormánykapcsolókat.
Az Elegance és a Sport modellnél 8 – szériatartozékként beszerelt – hangszórón csendülhet föl a muzsika, míg az Advance átirat esetében 12 hangszórós, prémium BOSE CentrepointTM hifi felel az átütő zenei élményért. A rendszer a Honda és a BOSE együttműködésének gyümölcse, s igazán lebilincselő hangzásra lehet büszke – olyan élethűen szól, hogy koncertteremben érezhetik magukat az utasok.
7. A frissített SENSING rendszer új eszközökkel és szerkezeti megoldásokkal járul hozzá a kategóriaelső menetbiztonsághoz
A Honda SENSING csomagban számos új elem jelent meg, a korábban is alkalmazott menetbiztonsági eszközök többségét pedig jelentősen továbbfejlesztette a Honda. A karosszériaszerkezet új strukturális összetevői az utas- és gyalogosvédelem csúcsára emelik a Civicet, számos olyan fejlesztési határvonalat átlépve, ami korábban elképzelhetetlen volt az E-szegmens modelljeinél. Ezzel az autóval újabb fontos lépést tett a Honda és még közelebb került céljához, azaz a Honda autók és motorkerékpárok 2050-ben már képesek legyenek minden (!) halálos balesetet elkerülni.
Az új Civicben debütáló ultrahangos érzékelők a hanghullámok visszaverődését figyelik, így képesek nem fémből készült tárgyak, például üvegek, falak észlelésére is. További előnyük, hogy jóval pontosabbak és megbízhatóbbak, mint az eddig használt, milliméteres hullámhosszú radarok, s mivel előre és hátra is beépítenek négyet-négyet a Honda szakemberei, teljes körű védelmet nyújtanak. Az új Civicet széles látószögű első kamerával is felszerelik. Ennek lencséje 100˚-os látómezőben figyeli az autó előtt zajló eseményeket, s mivel új felismerőszoftvert írtak hozzá, a gyalogosokat, az útburkolati jeleket, az útpálya széleit és a motorosokat-kerékpárosokat is könnyedén képes azonosítani.
Szintén új a nagy sebességű felismerésért és irányításért felelős processzor, ezáltal a Honda SENSING sötétben és világosban egyaránt hamarabb és pontosabban azonosítja a tárgyakat, sőt a gyalogosokat is.
A Frontális Ütközésre Figyelmeztető Rendszer (Forward Collision Warning, FCW) folyamatosan monitorozza az autó előtti területet, és vizuális, illetve hangjelekkel, valamint rezgésekkel figyelmezteti a vezetőt, ha úgy ítéli meg, hogy túl gyorsan közelít a veszélyt jelentő objektumhoz. Ha a pilóta nem reagál, az Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer automatikusan működésbe lép, és óvatosan fékezni kezd, hogy csökkentse az ütközés esélyét. Amennyiben a vezérlőelektronika elkerülhetetlennek ítéli meg a karambolt, erőteljesen lassít. A Kitolatást Segítő Rendszer (Cross Traffic Monitor) az autó hátuljába integrált, továbbfejlesztett radarok adatait elemzi, és figyelmezteti a pilótát, ha parkolóhelyről vagy kocsibeállóból kitolatás közben valamelyik irányból másik közlekedő érkezik.
Menet közben a radar az első ajtóktól hátrafelé folyamatosan figyeli a Civic két oldalát, így a Holttérfigyelő Rendszer hatótávolsága 3-ról 25 méterre nő. Ha a szomszédos sávban másik jármű halad vagy keresztirányban, hátulról, nagy sebességgel közeledik, amint 25 méteren belül ér, a rendszer azonnal felvillantja a külső tükrökbe épített figyelmeztetőlámpákat, jelentősen fokozva a biztonságot gyors sávváltásoknál.
Most először Torlódásasszisztenssel is ellátják a Civicet. Ez számottevően csökkenti a vezető terhelését, hiszen már 0 km/órától használható, automatikusan követi a Civic előtt haladó autót és a sávot is tartja. Ha a forgalmi dugó megszűnik, a Torlódásasszisztens kb. 60 km/óránál (a hagyományos rendszereknél jóval hamarabb) észrevétlenül átadja a munkát a Sávtartó Asszisztensnek.
Ha a Sávtartó Asszisztens aktív, figyeli a kanyarokat és segít a vezetőnek el-, illetve visszatekerni a kormánykereket, hogy a lehető legkisebb erőkifejtéssel vezethesse az autót. Szintúgy nagy könnyebbséget jelent a kormánysegéd-funkció, hiszen segít a sáv közepén tartani a járművet megdöntött útpályán, erős oldalszélnél és teherautók szélárnyékából kigurulva. Ha a vezető kikapcsolja a Sávtartó Asszisztenst, az Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszer nézi az autó helyzetét a sávban, s vizuális és hangjelekkel, illetve kormányrezgéssel figyelmezteti a vezetőt, ha irányjelzés nélkül átlépi a sávot.
Az új kamerarendszer és a frissített Adaptív Sebességrögzítő révén hamarabb és pontosabban felismeri a járműveket a Civic, és képes előrelátóan, fokozatosan gyorsítani-lassítani, hogy még emberibb, lágyabb legyen a beavatkozás. Még arra is képes, hogy – az irányjelzőt és a kormánymozdulatokat figyelve – felismerje, ha előzni kezd a vezető, és segít az erőteljes gyorsításban. Szintúgy közbe lép, ha a követett kocsi elhagyja a sávot – ilyenkor óvatosan fokozza a tempót, de csak az Adaptív Sebességrögzítővel beállított sebességig. Emellett gyorsabban reagál, ha lassú autó mögül, üres sávba lép át a vezető, miként arra is, ha a lassú követett autó elhagyja a sávot.
A Civic Adaptív Kanyarfényszórója nem egyéb, mint a Honda által kidolgozott automatikus fényszóró továbbfejlesztett, különleges, változó fénykibocsátású változata, melyet először alkalmaz a gyártó. Az intelligens rendszer mérsékeli a lámpák körüli fénykoszorút, valamint a szemből érkezők és a gyalogosok elvakításának esélyét, ugyanis a fedélzeti kamera folyamatosan pásztázza a jármű előtti területet, s automatikusan úgy kapcsolja le- és fel a LED-eket, hogy a Civic ne zavarjon másokat. A rendszer természetesen arra is képes, hogy önműködően váltson tompított és távolsági fény között, így még kevésbé fárad el a vezető éjszakai autózásnál.
Továbbfejlesztett karosszériaszerkezet a fokozott menetbiztonságért
Az új, illetve továbbfejlesztett aktív menetbiztonsági eszközök mellett új strukturális elemek is védik a bent ülőket frontális, oldalirányú és ráfutásos ütközések esetén, így jelentősen biztonságosabb lett a Civic, és az Euro NCAP szigorú követelményeinek is messzemenőkig megfelel.
Megerősítették az ajtókat, a hátsó kerékjáratokat, hogy ellenállóbb legyen oldalirányú ütközéseknél, továbbá fokozták az első lökhárítót tartó konzolok energiaelnyelő képességét, hogy csökkentsék a térd- és lábsérülés esélyét egy esetleges gyalogosgázolásnál.
Az új Civic minden modellváltozatához 11 légzsák jár alapfelszereltségként. Az első, hátsó és oldalsó légzsákok mellett – a Civic történetében először – első térdlégzsákokat is tartalmaz az alapár, sőt az első ülések közé is szerelnek egyet, ami megakadályozza, hogy a vezető és a mellette ülő utas teste oldalirányú ütközésnél egymásnak csapódjon.
forrás Honda press