Budapest, 2022. augusztus 12. – A Continental egy vezető nélküli és teljesen elektromos tesztjárművet mutatott be, amelyet személygépkocsi-abroncsok fékteljesítményének mérésére fejlesztettek ki. A teljesen automatizált teszt célja az abroncsok fékútjának további csökkentése a nagyobb közlekedésbiztonság érdekében. Az AVA elnevezésű analitikai jármű (AVA – „Analytic Vehicle AIBA”) lehetővé teszi a gumiabroncsok súrlódási tulajdonságainak pontos nyomon követését száraz és nedved utakon végzett fékezések során. A Continental AVA elsőként egyesíti a járműmodelltől független vizsgálati módszer előnyeit az automatizált beltéri fékezéselemző (Automated Indoor Braking Analyzer – AIBA) ellenőrzött és reprodukálható tesztkörnyezetével. A Continental gumiabroncstesztelő szakértői így az adott járműre vonatkozó jellemzőktől függetlenül végezhetik el a teszteket. Ennek eredménye, hogy a Continental a gumiabroncsfékezés vizsgálatának a világon egyik legfejlettebb és legpontosabb módszerét tudhatja magáénak. A csúcstechnológiás és világszerte egyedülálló tesztjárművet a vállalat Hannover közelében kialakított Contidrom tesztpályán használják.
„Az AVA analitikai járművünk segítségével még részletesebben elemezhetjük prémium abroncsaink teljesítményét és szisztematikusan fejleszthetjük azokat” – magyarázza Dr. Boris Mergell, a Continental Tires csoportszektorának kutatásért és fejlesztésért felelős igazgatója. Az abroncs és az útfelület közötti erőátvitel meghatározó a gumiabroncs fékezési teljesítménye szempontjából. Továbbá ugyanolyan fontos a kanyarodási jellemzők, vagy az irányváltás tekintetében is. „A gumiabroncs fékezés közbeni teljesítménye létfontosságú a jármű biztonságára nézve. Emiatt komoly erőfeszítéseket teszünk abroncsaink minél pontosabb elemzése érdekében” – hangsúlyozta Dr. Mergell.
A gumiabroncsféktesztekhez az AVA-t 65 km/h-s tesztsebességre gyorsítják fel egy a modern hullámvasút-technológia elvét alkalmazó elektromágneses sín segítségével. Ezután több, teljesen automatizált féktesztet hajtanak végre. Az AVA-nak két elektromosan meghajtott tengelye van, amelyeket egy nagy teljesítményű akkumulátor üzemel. A magas maximális nyomaték biztosítja az állandó sebesség fenntartását, míg a harmadik tengelyen lévő tesztabroncsok szisztematikusan fékezhetők. Az AVA integrált fékrendszere a Continental Automotive üzletágának Brake-by-Wire technológiáját használja, ahol a hagyományos hidraulikus fékrendszerekkel ellentétben a fékjelet elektronikusan továbbítják. A fékreakció rendkívül gyors és pontos, ami elengedhetetlen a precíz teszteléshez vagy méréshez.
“Az AVA határozza meg az abroncs és az útfelület közötti erőátvitelt, miközben a különböző csúszási állapotok, az úgynevezett „µ-slip” görbék pontosan reprodukálhatók. A legmodernebb mérési technológiával vizsgáljuk meg az összes olyan erőt, amely fékezés közben az abroncs és az útfelület között fejti ki hatását. Abroncsainkat és azok különféle összetételét még pontosabban összehasonlíthatjuk, és speciális felhasználási területeikre optimalizálhatjuk őket” – magyarázza Meletis Xigakis, a Continental globális féktesztekért felelős vezetője. Az AVA-t az automatizált beltéri fékezéselemző rendszerrel használják, amely 2012-ben kezdte meg működését. A különféle útfelületeken végzett teszteket egy 75 méter hosszú tesztpályán hajtják végre. A légkondicionált tesztcsarnoknak öt hidraulikusan cserélhető útfelület-változata van. Az időjárástól független létesítményben évente akár 100 ezer fékteszt is elvégezhető száraz, nedves vagy akár jeges utakon. A rendszer egy 350 méter hosszú és 30 méter széles csarnok részét képezi.
Az új Continental abroncsmodelleket évente összesen 25 millió kilométernek megfelelő távolságon futtatják különböző tesztpályákon és -környezetekben, ami olyan, mintha 625-ször megkerülnék a Földet. Ez a komoly erőfeszítés azonban teljes mértékben indokolt, hiszen ez az alapja a Continental gumiabroncsok prémium minőségének. A vállalat a texasi Uvaldében (Egyesült Államok) és a svédországi Arvidsjaurban létrehozott tesztpályáival együtt a Hannover melletti, jeverseni Contidrom a világ egyik legmodernebb tesztelő létesítményének számít. A tesztpályát 1967-ben nyitották meg, és azóta folyamatosan korszerűsítik, hogy megfeleljen az egyre növekvő gumiabroncstesztelési követelményeknek.
A Contidromot, amely 2013-ban elnyerte az „Év Tesztpályája” címet az Automotive Testing Technology díjátadóján, számos autóipari ügyfél viszonyítási alapnak tekinti. 160 hektáros összterületén a tesztpálya minden elképzelhető lehetőséget megteremt a gumiabroncsok tesztelésére. A sokféle, részben vízzel borított útfelülettel rendelkező tíz kilométeres pályán és a dőlt kanyarokkal rendelkező legendás körpályán több mint 250 km/h-s sebesség érhető el. Ezen kívül az alvázelemek tesztelésére is rendelkezésre állnak különféle pályák. 2022-ben egy innovatív, dinamikus vezetési szimulátor kerül beüzemelésre a Contidromban, amely képes kiszámítani a gumiabroncsok és az érintett tesztjármű pontos dinamikus paramétereit. Ez pontosan ugyanolyan szubjektív vezetési érzést biztosít a Continental professzionális tesztpilótái számára, mint a valódi tesztpályán végzett gumitesztek.
Forrás Continental press