A Skoda teljesen elektromos városi autóját a VW csoport eredetileg azzal a céllal tette a kínálatba, hogy a flottára érvényes károsanyag-kibocsátási normákat könnyebben érjék el. A Skoda CITIGOe iV elektromos autó tavaly még a „hamarosan bővülő Skoda elektromos modellpaletta” előfutáraként reklámozva mintegy 20 ezres példányban került legyártásra. Az autógyártás átalakulása miatt azonban egyelőre nem jelentettek be újabb Skoda elektromos autót, így egyelőre csak ezzel a modellel találkozhatunk az utakon.
A Magyarországra szánt 200 darabos széria szinte napok alatt elfogyott előrendelésben, az legutolsó példányokat mostanában veszik át a szerencsés tulajdonosok. A Skoda értékesítését ismerő forrásunk szerint nagy az érdeklődés a CITIGO iránt, a vásárlói igények akár még többszáz darabot is le tudnának fedni. Miért?
A Skoda modellek iránt amúgy is nagy a kereslet. És ez nem a kelet-európai emberek szocialista márkák utáni könnyes-nosztalgikus érzése miatt van így. A Volkswagen csoporthoz került cseh márka először az első generációs Fabia modellel mutatta meg, hogy kiváló autókat tud gyártani, majd az Octavia és a Superb modellekkel helyezte magát az eladási listák élére és tartja ott a márkát már évek óta.
A Skoda ma már a jó minőségű, modern megjelenésű, jól összerakott és kiváló ár/érték arányú autók szinonimája. És ami a közép kategóriában az Octavia, az a városi elektromos autók között a CITIGOe iV. Pontosabban lehetne ez a modell, ha lenne belőle mennyiség.
A Skoda CITIGOe iV szinte semmiben sem nyújt kevesebbet mint a (jelenleg szintén nem kapható) VW e-Up testvérmodell. A műszaki tartalom, az összeszerelés minősége és a nyújtott szolgáltatások terén nyugodtan elmondhatjuk, hogy egy e-Up modellt kapunk, csak jóval olcsóbban. Tulajdonképpen a legolcsóbb teljesértékű elektromos autóról beszélünk, hiszen állami támogatással akár már 5,1 millió forintért hozzájuthatott a szerencsés 200 magyar vásárló.
A műszaki tartalom tekintetében a két legfontosabb mérőszámban (akkumulátor és hatótáv) a Skoda CITIGOe iV nem vall szégyent. A 36,8 kWh-s kapacitású (60 Ah lithium-ion) akkumulátorral a WLTP hatótáv akár 265 km is lehet. Ami egy városi kisautó tekintetében kiváló adat. Ha egyáltalán titulálhatjuk kisautónak. Ugyanis a 3,6 méteres hossz ellenére a beltérben meglepően nagy a helykínálat és az ötajtós kivitel kényelmessé teszi még a hátsó üléssor használatát is. Az alapesetben 250 literes csomagtér is pont elegendő a városi használatra, főleg, hogy 900 liter fölé bővíthető. A 61 kW-os elektromos motor megfelelő dinamikával mozgatja az autót és természetesen a fékenergia visszanyerés is megoldott. Az alapfelszerelésként járó Lane Assistant és a sokoldalú mobil applikáció már csak hab a tortán.
„Oké, akkor biztos a töltéssel lesz baj” – mondják a szkeptikusok, ha a fenti teljesen jó adatokat hallják az igen olcsó teljesen elektromos Skoda esetében. És nincs igazuk. A CCS töltő megléte (akár 1 óra alatt 80%) mellett a CITIGOe rendelkezik gyári fali töltőről való töltési lehetőséggel és még akár az otthoni 230 V-os hálózat is használható.
Egyelőre nincs arról hír, hogy újra gyártásba kerülne a kvótaautónak szánt modell. Annak ellenére sem, hogy óriási igény lenne rá. A Volkswagen csoport jelenleg a VW ID szériára fókuszál és ez vélhetően le is köti a teljes elektromos autó gyártókapacitást. És egyelőre arra sem lehet számítani, hogy a Skoda CITIGOe iV modellek nagy számban jelennének meg a használt piacon.
Várható azonban, hogy a cseh cég a kínálatban található Skoda Superb iV plug-in modell mellett valamilyen formában visszatér egy jó minőségű és megfizethető teljesen elektromos Skoda autóval.
Szerző: GMZ | Forrás: Škoda Magyarország