“Immár alapvető tevékenységünkké vált az elektromos mobilitás, most pedig az értékteremtési láncolat további szakaszait kívánjuk szisztematikusan integrálni. Hosszú távra biztosítunk magunknak ‘pole pozíciót’ a nulla károsanyag-kibocsátású mobilitás korának legjobb akkumulátoráért és legszínvonalasabb ügyfélélményéért zajló versenyben” – mutatott rá Herbert Diess, a Volkswagen Csoport igazgatótanácsának elnöke. A Volkswagen csoport technikai ütemtervéért Thomas Schmall, a Volkswagen AG igazgatótanácsának technológiai területéért felelős tagja felel
A Volkswagen jelentősen növelni kívánja az európai cellagyártást
Az akkumulátorcellák iránti növekvő kereslet kielégítése érdekében a vállalatcsoport teljes gőzzel bővíteni igyekszik az európai gyártókapacitást. “2030-ig összesen hat cellagyárat szeretnénk partnereinkkel közösen üzembe helyezni Európában, így garantálva az ellátás biztonságát” – fejtette ki Thomas Schmall. Amint az új üzemek teljesen elkészülnek, a tervek szerint éves szinten összességében 240 GWh energiakapacitású cellamennyiséget állítanak majd elő. A Volkswagen így aktívan hozzájárul az Európai Unió Zöld Megállapodása (Green Deal) célkitűzéseinek megvalósításához. Az első két gyár a svédországi Skellefteå-ban, illetve a németországi Salzgitterben létesül. A megnövekedett igények miatt a Volkswagen az eddig tervezett cellagyártás átszervezése mellett döntött, így a Volkswagen prémiumcellák gyártása a Northvolt vállalat együttműködésével a skellefteåi Northvolt Ett gigaüzemében összpontosul. E cellák gyártása a tervek szerint 2023-ban veszi kezdetét és fokozatosan akár 40 GWh éves kapacitásig bővül.
A jelenleg a Volkswagen által üzemeltetett salzgitteri gyár 2025-től a volumenszegmens egységesített akkumulátorcelláit készíti majd, emellett a folyamatok, a tervezés és a kémiai háttér területein végez fejlesztéseket. A későbbiekben Salzgitter is elérné az akár 40 GWh éves összesített kapacitást. Ezen átszervezéssel kedvezőbb méretgazdaságosság érhető el, miközben a termelés komplexitása is csökken. Mindezeken túl mindkét gigagyár megújuló forrásokból származó energiával üzemelne. A további gyárak telepítése kapcsán jelenleg vizsgálják a lehetséges helyszíneket, illetve partnereket.
2023-tól jelentős költségcsökkentés új, egységesített akkumulátorcellával
A Volkswagen az akkumulátorrendszerek minden komponense tekintetében jelentős előre lepésre törekszik, egészen az akkumulátorcelláig. “Célunk az akkumulátorok költségeinek és összetettségének csökkentése, miközben egyaránt növekszik az általuk kínált hatótáv és teljesítmény” – hangsúlyozta Thomas Schmall. “Az e-mobilitás ezzel végérvényesen megfizethető és meghatározó hajtástechnikává válhat.” A tervezett saját gyártáson túl mindenekelőtt az új, egységesített cella jár jelentős költségelőnyökkel, amely 2023-ban jelenik meg és 2030-ban már az egyes márkákon átívelően, a vállalatcsoport elektromos járműveinek akár 80 százalékába is szerelhetik majd. További megtakarítás érhető el a cellatípus optimalizálásával, az innovatív gyártási módszerekkel és a következetes újrahasznosítással. A Volkswagen mindezzel a belépő szegmensben akár 50, míg a volumenszegmensben akár 30 százalékkal kívánja fokozatosan csökkenteni az akkumulátorok költségeit. “Az akkumulátorok területén is kihasználjuk méretgazdaságossági előnyeinket az ügyfelek javára, kilowattóránként átlagosan jóval 100 euró alá csökkentve az akkumulátorrendszerek költségeit. Ezzel az elektromos mobilitás végérvényesen megfizethető és meghatározó hajtástechnikává válhat” – emelte ki Thomas Schmall.
Az értékteremtési láncolat integrálása
Az egységesített akkumulátorcella és a saját gyártás következetes kiépítése mellett a vállalatcsoport új technikai ütemterve további lépések integrációját is magában foglalja az értékteremtési láncolat mentén, egészen az ipari újrahasznosításig. A Volkswagen így a kiválasztott stratégiai partnerekkel közösen hosszú távon biztosítani kívánja az akkumulátorcella-ellátást elektromos modelloffenzívája számára. A költségelőnyök mellett a tárolókapacitás és a gyorstöltési képességek fejlődése is az elvárások között szerepel. Az új, prizmatikus egységes cella emellett a szilárdtest-cellákra való áttéréshez is a legkedvezőbb feltételeket kínálja – ami már az akkumulátortechnika következő “kvantumugrása”, amelyre a Volkswagen az évtized közepétől számít. Az akkumulátor- és a töltéstechnikában a vállalatcsoport egyaránt következetesen a stratégiai partneri együttműködésekre és az erőforrások hatékony felhasználására összpontosít. A Volkswagen Csoport megerősíti stratégiai pénzügyi célkitűzéseit, s továbbra is 2025-re mintegy hatszázalékos eszközberuházási arány és éves szinten több mint tízmilliárd euró korrigált nettó cash flow elérésére törekszik gépjárműves alaptevékenységében.
A globális gyorstöltőhálózat bővítése – partnerség a BP, az Iberdrola és az Enel vállalatokkal
Akkumulátoroffenzíváját a gyorstöltőhálózat nagyszabású bővítésével kíséri a Volkswagen. 2025-re a vállalat már mintegy 18 ezer nyilvános gyorstöltőállomást kíván partnereivel közösen üzemeltetni, ami a jelenlegi gyorstöltőhálózat ötszörös bővülésének, illetve a kontinens 2025-re előrejelzett összesített igénye mintegy harmadának felel meg.
Az IONITY vegyesvállalat mellett stratégiai partneri együttműködések egész sora is hozzájárul mindehhez. A BP vállalattal közösen a Volkswagen mintegy nyolcezer gyorstöltőállomást tervez kiépíteni Európa-szerte. A 150 kW töltőteljesítményű gyorstöltők a BP és az ARAL együttesen négyezer üzemanyagtöltő-állomásán létesülnek majd, nagyrészt Németországban és Nagy-Britanniában. Spanyolországban az Iberdrola vállalattal együttműködve mindenekelőtt a főközlekedési útvonalakat kívánják lefedni, míg Olaszországban az Enellel tervez a Volkswagen együttműködést a gyorstöltőhálózat kibővítésére, az autópályákon és a városi régiókban egyaránt. A teljes programra 2025-ig mintegy 400 millió eurót fordít a Volkswagen Európában, a további beruházásokat pedig külső partnerek végzik.
A Volkswagen az Amerikai Egyesült Államokban és Kínában is bővíti a nyilvános gyorstöltők hálózatát. Az Electrify America mintegy 3500 gyorstöltőpontot tervez Észak-Amerikában az év végéig, Kínában pedig a Volkswagen a CAMS vegyesvállalaton keresztül összesen 17 ezer gyorstöltő-állomásra számít 2025-ig.
A Volkswagen az energiarendszer részévé teszi az elektromos autót
A jövőben a Volkswagen a privát, az üzleti és a nyilvános energetikai rendszerekbe is integrálni kívánja az elektromos autóit. A napelem-rendszerből érkező, megújuló forrásból származó elektromos energia ezután akár az autóban is tárolhatóvá válik, ahonnan szükség esetén visszatáplálható a ház hálózatába. Ezzel az ügyfelek nem csupán kevésbé függhetnek a nyilvános elektromos hálózattól, hanem költséget takaríthatnak meg és a szén-dioxid-kibocsátást is mérsékelhetik. A Volkswagen saját moduláris elektromos platformjának (MEB) műszaki alapjaira épülő modellek már 2022-től támogatják ezt a technikát. A Volkswagen emellett az összes modult és digitális szolgáltatást – a kétirányú falitöltőtől (Wallbox) egészen az energiagazdálkodásig – tartalmazó, teljes csomagot is kínál majd. E technikát rövidesen nagyobb léptékben – például lakóépületekben, vállalatoknál vagy akár a nyilvános elektromos hálózatban – is alkalmazni kívánják.
További sajtóanyagok a 2021-es Power Day eseményéről:
www.volkswagen-newsroom.com