A COVID-19 járvány miatt számos új modell bemutatása és/vagy piaci bevezetése csúszik. Sőt a gyártókapacitások leállása további késéseket okozhat majd. És bár jelenleg nem az új autó beszerzése a legfontosabb kérdés érdemes szétnézni az autógyártók hazai weboldalán, hogy milyen kínálat érhető el.
Az elektromos autók nem számítanak olcsónak, még az állami támogatás igénybevételével sem. Azonban az üzemeltetés költségeket figyelembe véve, a kedvezményekkel és a kedvező finanszírozással már érdemes elgondolkodni rajtuk.
Virtuális tesztünkben most azt próbáltuk kideríteni, hogy a nagy gyártók hivatalos honlapján milyen teljesen elektromos autó rendelhető vagy vásárolható meg az olcsó elektromos autó kategóriában.
A lista összeállításánál az alábbiakat vettük figyelembe:
Így listánkba csak olyan autók kerültek be, melyeket a gyártók – a honlapjuk alapján – ténylegesen forgalmaznak és melyeket meg is lehet vásárolni.
A konszernen belül elméletileg kapható az VW e-UP, Škoda Citigo e IV és a Seat Mii hármasa. A három elektromos autó csupán a márkajellegzetességekben különbözik egymástól, minden más paraméterben megegyeznek. Az elérhető euró árak alapján a VW modell a legdrágább és a Seat a legolcsóbb közülük. Azonban a Volkswagen és a Seat honlapján nincs nyoma az elektromos modelleknek.
A Škoda honlapján a Citigo e IV városi kisautó, mint létező és rendelhető modellként szerepel, de az alapár nem érhető el. Az e-UP tapasztalataink és az adatok alapján a Citigo egy jól használható olcsó elektromos autó.
A német gyártó Golf típusát vélhetően senkinek nem kell bemutatni. Az elektromos verzió a Golf előző generációjának stílusjegyeit viseli magán és a megszokott magas Volkswagen minőséget képviseli.
A konszernen belül a Citroën egy városi kisautót kínál teljesen elektromos kivitelben. Citroën C-Zero mérete és hatótávja is ennek a kategóriának megfelelő.
A Corsa F típus egy kedvelt modell az európai vásárlók körében. A teljesen elektromos verzió pedig megmutatja, hogy nem kell komoly kompromisszumot kötni a teljesen elektromos autózáshoz.
A Corsa konszernen belüli testvérmodellje ugyanarra a technikai alapra épül, de a Peugeot e-208 megjelenése a francia márka formavilágához igazodik. Ez a típus kapta a 2020 év autója díjat.
A francia gyártó legolcsóbb elektromos modellje egy városi kisautó. De méretével ellentétben a helykínálat és a teljesítmény terén nem kell szégyenkeznie.
A Nissan forgalmazza a legismertebb és talán legkiforrottabb elektromos autó típust a Nissan Leaf modellt. Itt érdekes eltérés, hogy a honlapon megjelenített legalacsonyabb árnál találtunk a letölthető árlistában egy 200 ezer forinttal kedvezőbbet is.
A Honda e kétségkívül az egyik legizgalmasabb (bár megosztó) megjelenésű városi elektromos kisautó, természetesen a japán gyártó kiváló műszaki megoldásaival. A weboldalon Honda e típusról viszonylag sok információ olvasható, de a hatótávra vonatkozó adat nem található meg számos kattintás után sem (vagy csak nem vettük észre).
A koreai gyártó Ionique típusa kizárólag hibrid, plug-in hibrid és az elektromos meghajtással kapható. A teljesen elektromos kivitel kiváló helykínálattal és innovatív megoldásokkal remek ár/érték arányt mutat.
A Hyundai kisebb crossovere normál meghajtással és hibridként az egyik legtöbb példányban eladott autó a konszernen belül. A Hyundai Kona Electric ehhez a sikerhez járul hozzá olcsó elektromos autó kategóriában.
A Kia crossover modellje listánk legnagyobb autója. A méretek alapján a Kia e-Niro nyújtja a legnagyobb utasteret és legnagyobb csomagteret. Kiváló választás lehet családi egyterűnek használva.
Listánkban a BMW i3 a legdrágább modell. Ám az alap listaár tekintetében a prémium gyártó ezen modellje nincs annyira távol a megfizethető árú elektromos autó modellektől.
Érdekes módon a legszélesebb hibrid kínálattal rendelkező japán gyártó honlapján nem találtunk teljesen elektromos autót ebben a szegmensben. Tehát jelenleg nem forgalmaz teljesen elektromos Toyota típust a márka a hazai kínálatban.
Ezek a gyártók vagy még nem forgalmaznak teljesen elektromos autót vagy olyan prémium szegmensbe pozícionálták az elektromos autó modelljüket, amely már nem az olcsó kategória.
TÍPUS | HATÓTÁV | ÁR | HONLAP |
Škoda Citigo e iV | 145 km | → | |
Volkswagen e-Golf | 231 km | 11 167 110 Ft | → |
Citroën C-Zero | 150 km | → | |
Opel Corsa-e | 337 km | 11 400 000 Ft | → |
Peugeot e-208 | 340 km | 11 400 000 Ft | → |
Renault ZOE | 395 km | 10 990 000 Ft | → |
Nissan Leaf | 270 km | 11 290 000 Ft | → |
Honda e | 11 099 000 Ft | → | |
Hyundai IONIQ Electric | 311 km | 11 299 000 Ft | → |
Hyundai Kona Electric | 289 km | 11 199 000 Ft | → |
Kia e-Niro | 312 km | 9 999 000 Ft | → |
BMW i3 | 260 km | 13 109 000 Ft | → |
Listánkban a hatótáv tekintetében megpróbáltuk az alapkivitel adatát kikeresni a honlapról. Az adat a WLTP szabvány szerinti, amely jó közelítéssel mutatja a valóságos használati hatótávot, de nem teljesen pontos.
Látható, hogy a teljesen elektromos autók esetében – az olcsóbb autó szegmensben – két kategóriáról beszélhetünk. A városi miniautók 130-150 kilométeres hatótávval rendelkeznek, mely bőven lefedi a napi városon belüli szükségletet. A nagyobb kategória pedig a 310-395 kilométeres hatótávjával már komolyabb utakra is alkalmas egy feltöltéssel.
Listánkban az árak tekintetében az alap listaárat vettük figyelembe. Nem számítottuk bele sem a pályázható állami támogatást, sem pedig a márka aktuális kedvezményes vagy finanszírozási ajánlatát.
Látható, hogyha nem csak egy városi miniautóban gondolkodunk, akkor a kedvezmények nélkül 11 millió forint körüli indulóárral kell számolnunk. Az autó kiválasztásánál azonban nemcsak az alap indulóárat érdemes figyelembe venni, hanem a különböző kivitelek és rendelhető extrák árát is. Könnyen meglehet, hogy a magasabb listaár esetében a felszereltséghez tartozó és a külön választott extrákkal a legvégén egy olcsóbb konfigurációt kapunk, min egy alacsonyabbról induló alapár esetén.
Célszerű tehát egyedileg összeállítani a kívánalmaknak megfelelő elektromos autó árat, érdemes figyelni a márkák egyedi ajánlatait és lehet számolni az állami támogatással is. És természetesen minden gyártó honlapján ott az egyedi ajánlatkérés lehetősége, amely szinte mindig kedvezőbb, mint a meghirdetett listaár.
Következő írásunk a legolcsóbb hibrid autó kínálatot vesszük számba.
Szerző: GMZ és Tóth Péter | Forrás: a gyártók hivatalos magyar weboldalai