Egyes elektromos járművek nem világítják meg a féklámpákat, amikor regeneratív fékezést használnak – állapította meg a Consumer Reports egy friss teszt során.
A regeneratív fékezés lehetővé teszi a vezetők számára, hogy a fékpedál használata nélkül lassítsanak (és pillanatnyilag töltsék fel az akkumulátort), ami azt is jelentheti, hogy a féklámpák nem egyeznek meg a Genesis, a Hyundai, a Kia és a Mercedes-Benz elektromos autóinak tesztje során megállapított CR-vel.
A probléma része az, hogy amikor az erősebb regeneratív fékezésre, más néven egypedálos vezetésre hagyatkoznak, a sofőrök gyakran enyhén nyomják a gázpedált, hogy egyenletessé tegyék a gyorsítás és lassítás közötti átmenetet – állapította meg CR. Egyes elektromos járművek pedig csak akkor kapcsolják be a féklámpákat, ha a vezető teljesen leveszi a lábát a gázpedálról.
A szövetségi előírások szintén nem terjednek ki a féklámpa és a regeneratív fékezés használatára. Amint a CR megjegyzi, a 108-as szövetségi gépjármű-biztonsági szabvány (FMVSS), amely a féklámpákra vonatkozik, kimondja, hogy azokat az üzemi fékek (azaz a súrlódó fékek) működtetésekor aktiválni kell, de nem követeli meg a féklámpák bekapcsolását, amikor üzemi fékek nincsenek használatban. Nem tiltja a féklámpák használatát, ha a jármű más módon lassít, de ezt nem is írja elő.
A CR először 2014-ben vette észre ezt a problémát egy BMW i3 tesztautónál, de az újabb elektromos járművek tesztjei során ismét előjött. A tesztelők azt találták, hogy egy 2022-es Hyundai Ioniq 5 „majdnem teljesen leállhat” anélkül, hogy a féklámpák bekapcsolnának, ha a vezető enyhén nyomja a gázpedált.
A tesztelők ugyanezt az eredményt tapasztalták más Hyundai tulajdonában lévő márkák elektromos járműveiben is, beleértve a 2023-as Genesis GV60-at és az Electrified GV70-et, egy 2022-es Kia EV6-ot és egy 2023-as Kia Niro EV-t. Mind az Ioniq 5, mind a Kia EV6 hasonló regeneratív fékezési tulajdonságokkal rendelkezik – bár stílusuk nagyon eltérő . Úgy tűnik, hogy a Hyundai Ioniq 6 nem ugyanazt a viselkedést mutatta.
A Mercedes-Benz EQ modellek Strong Rekuperation módban (a legmagasabb szintű regeneráció) még furcsább viselkedést mutattak. Ahogy a sebesség körülbelül 5 mérföld/órára esett, és a lassulás mértéke csökkent a simább megállás érdekében, a tesztelők azt találták, hogy a féklámpák kialszanak, és körülbelül 15 másodperc múlva ismét világítanak. A CR-jelentésben idézett Mercedes szóvivője szerint a szóban forgó féklámpák megfeleltek az előírásoknak, és megjegyezte, hogy a jármű álló helyzetében és a fékpedál lenyomásakor nincs szükség lámpákra.
A funkcionális regeneratív fékezést először az 1960-as években használták az American Motors Amitronnál , de csak akkor vált általánossá, amíg a hibridek és az elektromos járművek általánossá váltak. Az autógyártók továbbra is eltérően vélekednek a regeneratív fékezésről, néhányan lemondtak az erős regeneratív fékezésről, hangsúlyozva, hogy ez bizonyos helyzetekben kevésbé hatékony, mint a szabadonfutás , és egyenetlen vezetést eredményez.
forrás GRC