A két napja bejelentett új állami támogatás rendszer az akár 2,5 millió forintos vissza nem terítendő támogatás összegét a 11 milliós vételár szinten "húzta meg". Megpróbáltuk összegyűjteni, mely elektromos autó típusok felelnek meg ennek.
A két olcsó modell ( Škoda CITIGOe iV és a Volkswagen e-UP) kimaradt e felsorolásból, mert jelenleg egyik modellt se forgalmazzák, vélhetően a VW ID.3 gyártása miatt.
A smart honlapja szerint a smart mindhárom modelljének belépő ára bőven 11 millió alatt van.
Összehasonlítás:
A smart jelenleg nem kapható benzines vagy dízel erőforrással és nincs egyéb típus, amivel össze lehetne hasonlítani.
A Mini honlapján tisztán elektromos modell egy található, de az belefér a 11 milliós értékhatárba:
Összehasonlítás:
A 184 lóerős elektromos verzióhoz teljesítményben a Mini Cooper S (192 LE) áll a legközelebb. Annak belépő ára 7 250 000.
A teljes támogatással számolva a két modell ára közti különbség csak: 750 000 Ft.
A Mini Cooper alapmodell (136 LE) belépő ára 6 275 000 Ft, itt a különbség: 1 725 000 Ft.
A Renault hivatalos oldalán egy modell felel meg a kritériumoknak:
Összehasonlítás:
A ZOE modellnek nincs belsőégésű verziója, de a hasonló méretű, kategóriájú Clio esetében a hasonló teljesítményű Renault Clio TCe 100 belépő ára 4 599 000 Ft.
Teljes támogatással a különbség 3 800 000 Ft.
Az alapmodellel összehasonlítva a különbség több mint 4,5 millió.
A Mazda honlapja szerint a japán gyártó kínálatából egy típus éppen belefér a 11 milliós határba:
Összehasonlítás:
A típusnak nincs belsőégésű motorral szerelt verziója, de a Mazda CX-30 gyakorlatilag hasonló típusnak tekinthető. Az MC-30 modellnél 21 lóerővel gyengébb, de hasonló paraméterekkel rendelkező CX-30 belépő ára 7 575 000 Ft.
Teljes támogatással a különbség 915 900 forint.
Az összekerekes és az elektromos verziónál 7 lóerővel erősebb modell már drágább, mint a kedvezménnyel számolt elektromos MX-30
A koreai márka weboldala szerint két modell is belefér a 11 milliós keretbe:
Összehasonlítás:
A típust a „csak” hibrid verziójával összehasonlítva a teljes kedvezménnyel közel azonos áron lehet megvásárolni.
A típusnak közelítőleg megfelelő és hasonló teljesítményű Hyundai i30 belépő ára 6 millió forint körül van.
A teljes támogatással a különbség 2,5 millió forint.
Összehasonlítás:
A Kona belsőégésű motorral szerelve és hasonló teljesítménnyel / felszereltséggel 6 200 000 Ft.
A különbség teljes támogatással 2,2 millió forint.
Számos elektromos autó típus kapható, melyek vételára jelenleg még meghaladják a 11 milliós határt, de nem lehetetlen, hogy a forgalmazók egy új árképzéssel ez még megoldják.
Néhány esetben a forgalmazó egy számára viszonylag túlélhető árcsökkentéssel ezt megoldhatja. Ilyen lehet:
Van néhány modell, ahol már komolyabb árengedménnyel vagy valamilyen használt-autó beszámítás konstrukcióval ugyan, de elérhető a 11 milliós határ. Így nem lehetetlen, hogy választható alternatívák lesznek az állami támogatás kihasználására. Ilyen például:
Az új támogatási rendszer első vesztesei azok az elektromos autó modellek lehetnek, melyek jelenlegi árai a 13-15 milliós kategóriában vannak. A korábbi rendszerben ezeknél a modelleknél 1,5 milliós állami támogatással lehetett számolni.
Most viszont nehéz elképzelni olyan értékesítési stratégiát, amely 2 millió Ft vagy azt meghaladó árengedményt hoz. Itt már a felszereltségi szinten kellene sokat „húzni” a 11 millió alatti ár eléréséhez, ami meg igen valószínűtlen mondjuk egy BMW i3s (14 260 000 Ft) esetében. Sok modell pedig azért van ebben az árkategóriában, mert a fenti modellek nagyobb akkumulátorral és/vagy nagyobb teljesítményű motorral szerelt verziói. Ilyen például a Nissan Leaf e+ (14 200 000 Ft).
Az új támogatási rendszer másik vesztese a 15 milliós vételár feletti modellek, a luxusautó kategóriák. A Tesla, a Mercedes-Benz, az Audi, a Porche és a Jaguár elektromos modelljei a húszmilliós árkategóriában vannak és korábban ezekre is igényelhető volt az 1,5 milliós támogatás. Bár ennek a kategóriának a vásárlói nem annyira ár-érzékenyek, mint az alacsonyabb kategóriákban, az elemzők visszaesésre számítanak ebben a szegmensben.
A cikkben megjelölt árak: a gyártók vagy forgalmazók belépő listaárai szerint, a forgalmazói akciók nélkül és a 2020.05.22-i aktuális ár.
Az összehasonlításnál a teljesítményt és a felszereltséget vettük figyelembe, de sok esetben csak megközelítőleg találtunk hasonlót.
A felhasznált képek csak dekorációk és csupán az autótípusok bemutatása céljából vannak megjelenítve. Azok nem minden esetben a leírásban található modellek felszereltségét mutatják.
Szerző: GMZ és TothPeti | Forrás: az autógyártók vagy forgalmazók hivatalos weboldala