A Kia Motors bemutatta a Stonic alaposan felfrissített új változatát, a cél a modell piaci pozíciójának megerősítése az európai piacon.
A Stonic új, magas hatásfokú, tiszta és takarékos üzemű ‘Smartstream’ hajtásláncokkal gazdagodott, s ezek sorában a Hybrid 48V ‘EcoDynamics+’ rendszer, és a márka friss fejlesztésű intelligens kézi sebességváltója is megjelent.
A külső és a belső megjelenés alapvetően változatlan maradt, de a választék új keréktárcsákkal, valamint karosszéria-, és tetőszínekkel is bővült. Fontos újdonság, hogy mostantól a Stonichoz is elérhető a Kia új navigációs és infotainment rendszere 8.0 colos érintőképernyővel, és az UVO Connect telematikai rendszer második generációjával. A biztonsági arzenál és a vezetéstámogató rendszerek sora (ADAS) is alaposan kibővült.
A Stonic 2017 végén jelent meg Európában, és gyorsan a Kia negyedik legsikeresebb modelljévé lépett elő (a Ceed, a Sportage és a Picanto mögött), eddig összesen több mint 150.000 darab talált belőle gazdára.*
A felfrissített Stonic 2020 harmadik negyedévében érkezik az európai piacokra, a márkától megszokott 7 éves, 150.000 kilométeres garanciával.
Új, EcoDynamics+ sorozatú, benzinmotoros Hybrid 48V hajtáslánc intelligens kézi sebességváltóval
A felfrissített Stonicban a Kia új, EcoDynamics+ benzinmotoros Hybrid 48V hajtáslánca is megjelenik. Ebben a márka 1.0 literes, közvetlen befecskendezéses, turbós (T-GDi) háromhengerese dolgozik együtt a 48V-os elektromos segédhajtással. Az eredmény: kiváló hatásfok és dinamikusabb viselkedés a hagyományos hajtásláncokban veszteségbe menő energiák megtakarításával, majd újbóli felhasználásával. A rendszer a motorfék-energiákat saját 48V-os akkujába gyűjti, és a hagyományos fogyasztókat is ellátó szíjhajtású generátort gyorsításkor motorként dolgoztatva segíti a benzinmotor munkáját. Ugyanakkor a benzinmotor a hagyományos startstop rendszerekhez képest többször és hosszabb ideig leállhat (a generátor startstop üzemben a benzinmotor indításának feladatát is átveszi), ami további megtakarítást jelent.
A villanymotorként is működtethető generátor automatikusan, a hajtáslánc igényeitől függően kapcsol áramtermelésből motorüzembe, és gyorsításkor szíjhajtásán keresztül közvetlenül a benzinmotor főtengelyére hajt be. Így csökken a belsőégésű gép terhelése, vele együtt a fogyasztás, illetve az emisszió is. Motorfékben generátorként dolgozik a rendszer és emelt gerjesztéssel egyszerre tölti a 12V-os fedélzeti és a 48V-os hajtáslánci akkut.
Az új Smartstream motor a Stonic korábbi, Kappa sorozatú 1.0 l-es T-GDi benzinesét váltja le. A friss háromhengeres folyamatosan változó vezérlésű (CVVD), így a motorirányítás az égésfolyamatokat mindig a pillanatnyi teljesítményigényekhez igazíthatja. Az új Smartstream motorok teljesítménye azonos a korábbiakéval (100 és 120 LE), de a sebességváltó típusától függően forgatónyomatékuk kissé megnőtt. A 120 LE-s változat hétfokozatú duplakuplungos sebességváltóval a korábbinál 16%-kal több, összesen 200 Nm nyomatékot szolgáltat.
Az új EcoDynamics+ hajtáslánc a 100 és a 120 LE-s motorváltozattal egyaránt elérhető, és Drive Mode Select kapcsoló is jár mindkettővel (Eco, Sport, és Normal beállítás választható).
Az EcoDynamics+ modellek a Kia új, intelligens kézi sebességváltójával (IMT) is megrendelhetők. A tisztán elektronikus tengelykapcsoló működtetésű (clutch-by-wire) erőátvitellel a Hybrid 48V hajtás hatásfoka tovább nő, így a CO2 kibocsátás is csökken. Az új váltó további előnye, hogy meghagyja a vezetőnek a kézi kapcsolások szabadságát, és élvezetét. Az IMT váltó kuplungműködtetése teljesen mechanikus kapcsolat nélküli, tisztán elektronikus. Használatával a benzinmotor korábban leállítható, mint a hagyományos startstop rendszerekkel, így csökken az üzemanyag-fogyasztás.
Mindkét sebességváltó (az IMT és a 7DCT is) képes fogyasztás nélküli “vitorlázó” üzemmódra is. Ez az üzemmód akár 125 km/h-s sebességig is működőképes, a motor azonnal újraindul, amint a vezető hozzáér bármelyik pedálhoz.
Új Smartstream benzinmotorok
A felfrissített Kia Stonic korábbi benzinmotorjai is megújultak, hatásfokuk nőtt, CO2 emissziójuk pedig csökkent, miközben élvezetesebben is vezethetők, mint korábban. Az EcoDynamics+ modellek mellett a nem hibrid hajtásláncú Smartstream benzinesek sora szintén attraktív: új, 100 LE-s 1,0 l-es T-GDi és a szívó 1,2 l-es négyhengeres felfrissített változata, kettős szívócső-befecskendezéssel (84 LE).
A 100 LE-s 1,0 l-es T-GDi erőforráshoz kapcsolt ötfokozatú kézi váltót hatsebességes váltotta le, és a hétfokozatú robotizált 7DCT is elérhető hozzá.
Az új hajtásláncok hivatalos fogyasztási- és menetteljesítmény-adatai csak a piaci bevezetés előtt lesznek nyilvánosak.
Felfrissített infotainment rendszer második generációs UVO Connect telematikával
A Stonic átdolgozott érintőképernyős navigációs rendszere mostantól az UVO Connect második generációjával fut, kibővített konnektivitással.
A korábbinál nagyobb, 8.0 colos érintőképernyő Display Audio rendszerrel vagy navigációval együtt jár (a felszereltségtől függően). Az új rendszer egyszerre két mobileszköz kezelésére képes, ezek közül az egyik telefonálásra is, a másik kizárólag média üzemmódban használható. Display Audio-val az Apple CarPlay és az Android Auto is a rendszer része, így kábeles kapcsolatra nincs is szükség.
Az UVO Connect telematikai, és fedélzeti funkciók egész sorát kínálja, a közlekedési információktól az időjárás előrejelzésen át a fontos helyekig (POI), ugyanakkor az üzemanyagárak és a közeli parkolási lehetőségek (árakkal együtt) szintén elérhetők. A hangfelismerő rendszerrel a felhasználók szóbeli utasításokat is küldhetnek a rendszernek (POI-k, címek, időjárási frissítések) és szöveges üzenetek is küldhetők ezen a módon. Az új online navigáció felhőalapú, valósidejű forgalmi információkkal dolgozik, így az érkezési időpontokra vonatkozó becslések minden eddiginél pontosabbak.
Az Android és Apple rendszerű okostelefonokkal is kompatibilis UVO App is kínál különleges új funkciókat, ilyen például a Last Mile Navigation. Ez a szolgáltatás akkor is segít megtalálni az úticélt, ha a vezető már leparkolt, és gyalog, vagy más módon közeledik végcélja felé. Mindez különösen hasznos lehet olyan belvárosi célpontok megközelítésekor, amelyek autóval csak nehezen, vagy egyáltalán nem elérhetők, illetve ilyen esetekben a parkolók általában jelentősen távolabb esnek a városközpontoktól. Az új profilátviteli szolgáltatás (User Profile Transfer) is a vevők rendelkezésére áll: a felhasználók UVO-beállításai eltárolhatók a felhőben, így onnan bármikor előkereshetők és az autóra tölthetők, vagy akár átküldhetők egy másik Kia fedélzeti rendszerébe. Ez a megoldás a gyakran autót váltó (flottát, vagy kulcsos autókat használó) ügyfeleknek lehet különösen hasznos.
Új fényezések és friss keréktárcsák a választékban
A megújult Stonic külső és belső megjelenése alapjaiban változatlan maradt, de számos fontos részlete felfrissült: ilyenek például a látványos új LED-fényszórók. Ugyanakkor mivel a modell megjelenése ma is friss, a Kia mérnökei ennek átdolgozása helyett, inkább a felszerelési lehetőségek szélesítésére összpontosítottak.
A két új külső szín mellett (Perennial szürke, és Sporty kék) egy friss, 16 colos könnyűfém keréktárcsa-szett is választható. Így a Stonic immár összesen kilencféle külső színben rendelhető. A fényezések választékának kibővülésével a karosszéria- és tetőszín kombinációk száma is megnőtt: a Most sárga tető megjelenésével (piactól és felszereltségtől függően) immár 20 féle színpár állítható össze. Az európai Stonic vásárlók 33%-a kétszínű fényezéssel rendeli meg autóját.
Az utastérben a 8.0 colos középkonzoli érintőképernyő mellett fontos újdonság a műszerpanel nagyfelbontású, 4.2 colos központi kijelzője. A kárpitozás színválasztéka a kék és a sárga színcsomaggal bővült, így immár összesen négyféle betéri hangulat választható (piactól és felszereltségtől függően). A színcsomagokkal a műszerfal és a középkonzol betéteinek árnyalata is módosul.
Új ADAS technológiák
A felfrissített Stonicban felszereltségtől függően a Kia fejlett vezetéstámogató rendszerének (ADAS) több eleme is megjelenik. Ilyen a gyalogos és kerékpáros felismerésére képes Ráfutásos ütközéselkerülő (FCA), a Sávtartó asszisztens (LKA), a Vezetőéberség-figyelmeztetés (DAW), a Holttérfigyelő (BCW), a Holttérfigyelő rendszer aktív fékezés funkcióval (BCA), a Intelligens sebességkorlátozásra figyelmeztető rendszer (ISLW), az Adaptív sebességtartó (SCC), és a Sávkövető asszisztens (LFA) is.
A Sávkövető asszisztens (LFA) az Adaptív sebességtartóval (SCC) együttműködve az előttünk haladókhoz igazodva szabályozza a Stonic sebességét, ugyanakkor a kormányzásba beavatkozva a sávban is tartja az autót. A rendszer 180 km/h-ig működik, radarral és kamerával érzékeli az autó környezetét, biztonságos távolságot tartva az előtte haladó járműtől, továbbá figyeli az útburkolati jelzéseket és a sáv közepén tartja az autót. A Hátsó keresztirányú forgalomfigyelő (RCCA), az első-hátsó parkolóradar, és a Hátsó utasra (az autóban hagyott gyermekre, vagy kisállatra) figyelmeztető (ROA) rendszer szintén elérhető.
Minden Stonic hatlégzsákos, és a teljes ISOFIX gyerekülés-rögzítő rendszer is az alapfelszereltség része.
Szerkesztői megjegyzés
*154 659 darab az EU és az EFTA államokban valamint az Egyesült Királyságban, a típus 2017-es (év végi) bevezetése óta