A Rolls-Royce márka autóit két alapvetéssel lehet azonosítani. A mindent betöltő luxus és a kifinomult technológiájú nagyteljesítményű motor. A brit márka eddigi távolságtartását az elektromos meghajtástól részben ez utóbbi ismérvük fontossága okozta.
Az elektromos meghajtás csendessége tulajdonképpen tökéletesen illeszkedik a luxus megteremtésében, de a kézzel készített V12-es erőforrások is ugyanúgy a márkaarculat részei. Nem véletlen, hogy a Rolls-Royce korábban az elektromos meghajtásra való átállást 2040-re ígérte. Mintegy kényszerűségből, hiszen Nagy-Britannia ezt a dátumot jelölte meg a belső égésű motorral szerelt autók forgalomba kerülésének vég dátumaként.
De ettől még a Rolls-Royce nem tétlenkedett. 2011-ben elkészítettek egy teljesen elektromos Phantom 102EX modellt, melyhez az amerikai UQM vállalt szállította a speciális elektromos hajtásláncot. Majd 2016-ban bemutatták a Rolls-Royce 103EX teljesen elektromos koncepció autót. A brit cég így kívánta tesztelni a vásárlói körének az elektromos hajtáshoz való viszonyát.
2018-ban a Rolls-Royce nyilvánoságra hozta az elektromos autótással kapcsolatos jövőben terveit. Mint kiderült, a vásárlói körük elsősorban a luxust tarja a márka alapjának és márkáétól a tökéletességet várják el. Torsten Müller-Ötvös, a Rolls-Royce első embere elég egyértelműen nyilatkozott arról, hogy a márka vásárlóinknak a luxus és a kompromisszumok nélküli csúcstechnológia jár. Így a Rolls-Royce nem gondolkodik a hibrid technológiában, a tökéletes benzinmotorról a tökéletes elektromos hajtásra térnek át, köztes lépés nélkül.
És mivel a márka vásárlói a 600 vagy 800 kilométeres hatótávot igénylik és érdemlik, csak akkor fognak bele az elektromos autó gyártásba, ha az akkumulátor technológia fejlettsége ezt megengedi. Müller-Ötvös egyértelműsítette, hogy akkor lesz elektromos Rolls-Royce, ha az akkumulátor energiasűrűsége eléri azt a szintet, hogy a kívánt hatótáv eléréséhez egy millimétert sem kell elvenni az utasoknak nyújtott helykínálatból. Két éve ezt a dátumot 2035 utánra jósolta a cégvezető.
A napokban azonban Torsten Müller-Ötvös több interjúban is arról beszélt, hogy az első teljesen elektromos Rolls-Royce modell már 2030 előtt a szalonokba kerülhet. Technológiai szempontból ez részben betudható az akkumulátor technológia fejlődésének, részben pedig annak, hogy az elektromos hajtáslánc kialakításban is komoly előrelépés tapasztalható. A márkaarculat szempontjából pedig előrelépés, hogy a Rolls-Royce kezdi megtalálni a tradicionális szépség és a futurisztikus modern design közötti hozzájuk illő középutat.
A négy év alatt a különböző bemutatókon feltűnő teljesen elektromos Rolls-Royce 103EX Vision Concept (ahogy nevében is benne van) inkább egy látvány koncepció, mint egy valóban sorozatgyártásra szánt modell. A brit márka elektromos meghajtás technológiájára ebből következtetni nem lehet, inkább a design elképzeléseiket tesztelik vele.
Sokkal inkább árulkodóak az anyavállalat elektromos autó gyártással kapcsolatos fejlesztései. A BMW a világ négy pontján üzemeltet saját akkumulátor gyárat, most került gyártásba az elektromos i4 és a 2025-ig a német vállalat radikálisan bővíteni akarja az elektromos modellkínálatát. Mindezek arra mutatnak, hogy a BMW igen erősen fejleszti a saját akkumulátorát és elektromos hajtásláncát.
És ha ehhez hozzávesszük, hogy a Rolls-Royce brand a több mint 115 éves létezése alatt mindig is az adott kor legfejlettebb technikai szintjén volt, akkor várhatóan az elektromos Rolls-Royce modellek a luxus mellett az elektromos technológia csúcsán lesznek. Még ebben az évtizedben.
Szerző: GMZ | Forrás: Rolls-Royce Motor Cars