A pick-up járművek a legkeresettebb modellek az USA vásárlók között. De az európai autósok is egyre nagyobb számban választják ezeket a kisteherautókat. És nem csak munkaeszköznek.
Hiszen a gyártók már személyautó minőségű utastérrel is kínálják pick-up modelljeiket. Így akár teljesértékű családi autónak is használhatók. A masszív felépítés és a terepképességek megléte miatt szinte elnyűhetetlenek. A raktér pedig a munkavégzés mellett az aktív élethez is megfelelő teret nyújt.
Az európai környezetvédelmi normák és a megnövekedett igények miatt várható a kínálat bővülése ebben a szektorban is. A gyártók sorra mutatják majd be meglévő pick-up modelljeik hibrid verzióját.
Sőt, a teljesen elektromos verziók megjelenése is a küszöbön van. Néhány új modell már nem csak a rajzasztalon létezik. Az amerikai gyártók modelljei akár két éven belül a szalonokba kerülhetnek.
A Ford 2019 év elején bemutatott egy teljesen elektromos pick-up verziót az F-150 típusból. A demonstráción az elektromos Ford F-150 egy vonatszerelvényt húzott el, amiben 42 darab F-150 típus volt bepakolva. Ezzel kívánta megmutatni a gyártó az elektromos meghajtás brutális erejét.
Várható volt tehát, hogy a világ legnagyobb példányszámában eladott típusából hamarosan szériában is lesz teljesen elektromos változat. Azonban a Ford pár hónap mulva leállt az F-150 elektromos verziójának promotálásával és 500 millió dolláros befektetéssel beszállt a Rivian cégbe.
Iparági elemzők szerint ez három dolgot jelenthet:
Az első variáció, hogy a típusból egyáltalán nem készül teljesen elektromos verzió. Ez tűnik a legkevésbé valószínűnek. Hiszen az amerikai gyártó vélhetően nem engedi el a világ legnépszerűbb modelljét, ami egyben a cég legnagyobb bevételét hozza.
A második lehetőség, hogy a típus különféle hibrid hajtással kerül majd forgalomba és a teljesen elektromos modellt csak az utána következő szériában mutatják be. Ez idő alatt a Ford a Rivian technológiájából tud fejlődni és tud figyelni a felhasználók visszajelzéseire. A következő generációnál pedig egy olyan teljesen elektromos pick-up modellt tud piacra dobni, amely jobb a versenytársakénál.
A harmadik út pedig az lehet, hogy a Ford nem fejleszt egyáltalán elektromos pick-up autót. Az F-150 úgy marad a kínálatban, hogy a Rivian R1T modell megkapja az éppen aktuális F-150 felépítményét, design elemeit és megoldásait. Így a fejlesztések során elég csak a hagyományos meghajtásra fókuszálniuk, a teljesen elektromos alapot készen kapják.
A Rivian nemrég jelentette be, hogy 2021-re tolják a Rivian R1T modell bevezetését. A két éve bemutatott prototípus teljesen gyártáskész állapotban van és a gyártósorok telepítése is megkezdődött a korábbi Mitsubishi gyáregységben. De a koronavírus járvány miatti leállások okán nem tud elindulni a sorozatgyártás.
Pedig a Rivian R1T elektromos pick-up jelenleg a legstabilabban várható teljesen elektromos kisteherautó. A japán Sumitomo Corporation valamint a Ford és az Amazon jóvoltából a cég stabil anyagi alapokon nyugszik. Már előre 100 ezer autós megrendelésük van a járműre. Amely ráadásul nemcsak remek megjelenéssel, hanem kiváló műszaki paraméterekkel rendelkezik.
A kerekenként egy-egy elektromos motorral hajtott 750 lóerős R1T hatótávja a legerősebb akkumulátor-csomaggal több mint 640 kilométer. Ezek az adatok és a 3 másodperc alatti 0-100 km/h gyorsulás már önmagukban figyelemreméltóak. De az igazi érdekesség a Rivian R1T terepképességeiben van.
A 34.8°/ 30.5° terepszögek mellett az R1T különlegessége, hogy off-road módban több mint egyméteres vízben képes folyamatosan haladni. Ez pedig kuriózum olyan autók esetében, melyeknek az akkumulátorai és az elektromos motorjai az alvázban/padlólemezben találhatók.
A Nikola kicsit más irányból közelítette meg az elektromos pick-up típus megalkotását mint a konkurensei. A cég elsősorban az elektromos kamionok fejlesztésére fókuszál és járműveivel a szállítmányozás flottafelhasználóit célozza. Az ebben a szegmensben kívánatos teljesítmény/hatótáv problémát pedig az elektromos meghajtás és a hidrogéncella párosításával oldják meg.
A Nikola Badger elektromos pick-up is e két technológia ötvözete. A lítium-ion akkumulátorok teljes feltöltéssel 480 kilométer hatótávra elegendő áramot tárolnak. Ez a hatótáv már önmagában is elegendő. De tartályban tárolt hidrogén és a hidrogéncella alkalmazása további ugyanekkora hattávra elegendő biztonsági tartalékot képez. A teljes hatótáv így 960 km, ami viszont kimagasló ebben a kategóriában.
Ez a szokatlanul magas elektromos teljesítmény célja pedig nemcsak a hatótáv verseny megnyerése. A Nikola Badger kialakítása lehetővé teszi elektromos eszközök üzemeltetését is. Így a rendelkezésre álló energiával megoldható az egésznapos munkavégzés vagy egy hétvégi túrázás elektromos igénye.
A Tesla tavaly bemutatott futurisztikus pick-up modellje bombaként robbant. A megjelenés, a különleges anyagfelhasználás és az alkalmazott technológiai megoldások sokakat ámulatba ejtettek. A kezdeti lelkesedés viszont azóta kissé alábbhagyott. Mert a bemutatott modell inkább „csak” egy koncepciónak mondható.
A Tesla Cybertruck elektromos pick-up számos megoldása ugyanis nem felel meg az előírásoknak. Tehát így ebben a formában szinte biztosan nem kerül sorozatgyártásra. A Tesla be is jelentette, hogy alaposan áttervezik a modellt.
A legújabb hírek szerint a végleges design csak nyomokban fog hasonlítani a korábbi futurisztikus megjelenésre. Teljesen átalakítják a csomagteret, valódi tükrök és kilincsek kerültek rá és a szögletes ékalak is szinte teljesen eltűnik.
Kiszivárgott tervek alapján a Carbuzz készített grafikát. Valahogy így néz majd ki a végleges design:
A Tesla Cybertruck megjelenésében ugyan változni fog, de a műszaki tartalomban a koncepció modellnél bejelentett adatok várhatók. Az egymotoros hátsókerék hajtásos modell 6,5 másodperces 0-100 km/h gyorsulást és 400 km-es hatótávot ígér. A középső verzió kétmotoros és összekerék hajtásos lesz, 4,5 mp-es gyorsulással és 500 km-es hatótávval. A hárommotoros és összkerekes csúcsmodell pedig 2,9 másodperc alatt lesz százon és 800 kilométeres hatótávval fog rendelkezni.
A Rivian R1T modell áll a legközelebb a megjelenéshez és ezzel komoly lépéselőnybe került. A közvetlenül gyártás előtt álló autó már 2021-ben forgalomba kerülhet.
A Nikola Badger is szériaérett változat. Így ez a modell lehet a második a sorban a teljesen elektromos pick-up autók közül. Ráadásul a célcsoport sem teljesen azonos az R1T vásárlóival. Így e két modell jó előre bebiztosíthatja magának a magas eladási számokat.
A Tesla Cybertruck jövője nem ennyire fényes. A tulajdonképpen koncepcióautóként bemutatott modell igen messze áll a sorozatgyártástól. A koronavírus járvány miatti leállások és a szükséges áttervezések miatt 2023 előtt szinte biztosan nem jelenik meg a végleges verzió.
Szerző: GMZ | Forrás: Ford, Rivian, Nikola, Tesla, Carbuzz