Friss információk jelentek meg a Reuters cikkében a Elon Musk által régóta emlegetett új fejlesztésű Tesla szuper-akkumulátorról.
Az iparági szakértők által „millió kilométeres akkumulátor” néven emlegetett technológia e hónap végén, az „Akkumulátor Nap” rendezvényen kerül bemutatásra.
Ezeket ígéri Musk és ezzel gyakorlatilag le is fedte azokat az igényeket, melyeket az autógyártók meg kívánnak valósítani. És a projektet közelről ismerő szakemberek szerint ez meg is fog valósulni. Mert a Tesla mind az akkumulátor technológia, mind pedig a gyártás terén új megoldásokat dolgozott ki.
A Tesla Inc és a kínai Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) szoros együttműködésével készülő új akkumulátort elsőnek a Tesla 3 kínai verziójában mutatják be még idén vagy legkésőbb a jövő év elején. Ez az új akkumulátor az ígéretek szerint hosszú élettartamú lesz (1 millió kilométer) és a költségek radikális csökkentésével az elektromos autók gyártási költségét a benzines modellek költségére viszi le.
Maga az új technológia a kanadai Dalhousie University laboratóriumából származik. A Jeff Dahn által vezetett csapat úttörő kutatásokat végez a lítium-ion akkumulátorok fejlesztésében az elektromos járművekhez és a hálózati tároláshoz. Már 2012 óta együttműködnek a Tesla mérnökeivel és 2016-ban egy ötéves exkluzív partneri megállapodást kötöttek.
A kutatások iránya a különböző új föld elemek, a vegyi adalékanyagok és nanotechnológia alkalmazása volt. Ezek a lítium-ion akkumulátorokat „keményebbé” és ellenállóbb teszik a hírtelen nagy mennyiségű áramleadással és áramfelvétellel szemben. Ezzel pedig radikálisan meghosszabbodik az élettartamuk.
A kutatások eredményeinek köszönhetően a CATL által kifejlesztett lítium-vas-foszfát akkumulátorok jelenthetik a megoldást. Nagyobb energia sűrűséggel és tárolási kapacitással rendelkeznek.
„A Tesla új akkumulátorai olyan innovációkra támaszkodnak, mint az alacsony kobalt és kobaltmentes akkumulátorok, valamint olyan kémiai adalékanyagok, anyagok és bevonatok használatára, amelyek csökkentik a belső „stresszt”, és lehetővé teszik az akkumulátorok számára, hogy hosszabb ideig több energiát tároljanak. Az új típusú akkumulátorok a kiváló tulajdonságaik mellett így elhagyhatják a gyártás eddigi legdrágább elemét, a kobaltot.” – nyilatkozták a technológiát közelről ismerő források.
Az új akkumulátor típus mellett a CATL jövőre bemutatja a Tesla javított, hosszú élettartamú nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátorát is, amelynek katódja 50% nikkel és csak 20% kobalt.
A Tesla most a Panasonic gyárral közösen nikkel-kobalt-alumínium (NCA) akkumulátorokat gyárt a Gigafaktoriban, Nevadában. Az NMC akkumulátorokat pedig Kínából az LG Chem-től vásárolja.
Elon Musk áprilisi bejelentése szerint még az eddiginél is nagyobb, Terrafaktorinak hívott gyárban tervezi az új akkumulátorok előállítását. Ez az új gyár 30-szorosát tudja majd az eddigi teljes gyártói kapacitásnak.
Magát a gyártástechnológiát is át kívánja alakítani és meg akarja gyorsítani. Az új akkumulátor típus ezt lehetővé teszi. A Tesla azt tervezi, hogy új nagysebességű, erősen automatizált akkumulátorgyártási folyamatokat is bevezet. amelyek célja a munkaerő költségeinek csökkentése.
Az újrahasznosítás terén is hatalmas lépést tett a Tesla. Musk víziója, ami az akkumulátorok „második és harmadik életére” vonatkozik, mostanra valósult meg. A Tesla a Redwood Materials leányvállalatán keresztül olyan drága fémek, mint a nikkel, kobalt és lítium kinyerésével és újrahasznosításával foglalkozik. Ezt a rendszert is bekapcsolják most az akkumulátor gyártásba.
Az iparági elemzők szerint a komplett akkumulátorok esetében a 100 $/kWh az a szint, amelynél az elektromos járművek elérik a belső égésű modellek költségszintjét.
A Tesla-CATL kobaltmentes lítium-vas-foszfát akkumulátorcella költsége 60$/kWh és a komplett akkumulátor esetében is csak 80$/kWh. A CATL alacsony kobalt tartalmú NMC akkumulátorok esetében a komplett költség szintén elérheti 100$/kWh szintet, ha a Tesla által kiépített újrahasznosítási rendszerrel is számolunk – nyilatkozta a kaliforniai San Diego-i egyetem szakértője.
Ez a szint pedig óriási előrelépés. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy más gyártók 2025 körüli időszakra jelezték 100$/kWh szint elérésének esélyét.
Szerző: GMZ | Forrás: Reuters, Tesla