„Szerettünk volna elektromosan vezetni, de sokáig nem volt olyan elektromos autó, amely megfelelt volna az igényeinknek” – mondja Liselotte Lunde (36). A ma már öt fős család magas követelményeket támasztott, amikor új családi autót keresett: elegendő hely mindenkinek, beleértve a csomagokat is (pl. babakocsi, kerékpár, síléc és szánkó). Ezen kívül szükségük volt egy lőtávra, ami télen is oda viszi őket, ahova akarnak, és három gyerekkel az aktív családban első osztályú biztonság mindenki számára.
Az első elektromos autó, amely teljes mértékben megfelelt a követelményeknek, az Audi e-tron volt . A techy család korán elkötelezte magát, amikor az Audi bemutatta első teljesen elektromos autóját, és a Lunde család már 2019 tavaszán megkapta az e-tron 55 quattro 2-t .
Tökéletes autó az utastérbe
„Fontos volt számunkra, hogy még télen is megállás nélkül el tudjunk autózni a kabinhoz” – mondja Lunde. Az emelkedőn való vezetés és a téli utak egyáltalán nem jelentenek problémát az elektromos hajtáslánc számára. A családi házhoz vezető út utolsó része pedig meredek. Ezért nagyra értékelik a quattro rendszert: „Az Audi e-tron elektromos négykerék-hajtása biztonságot ad nekünk. Soha nem aggódunk amiatt, hogy nem érkezünk meg úti célunkhoz, függetlenül a körülményektől. És ez különösen fontos számunkra most, amikor egy baba a hátsó ülésen van” – mondja Lunde.
Amikor 2019-ben hagyományos autóról elektromos autóra váltottak, a legnagyobb különbség, amit tapasztaltak, a technológiai ugrás volt: „Autónkban LED-Matrix lámpák vannak, amelyek a norvég téli sötétségben teljesen kiválóak. Van egy éjjellátó asszisztensünk is, ami nagy segítségünkre lehet, ha jávorszarvas van az úton vagy annak közelében. Ezen kívül hihetetlenül kényelmes, hogy ennyi mindent megtehet az alkalmazáson keresztül. Az autó előklímáját az ágyunkból tudjuk beállítani. Az Audi e-tron nem csak egy autó, hanem egy autó, amely szolgáltatást kínál. Megoldja a mindennapi életünk kihívásait” – mondja Lunde. Az emelhető és süllyeszthető légrugózás is azon műszaki megoldások közé tartozik, amelyek Norvégiában téli autónak is alkalmassá teszik az Audi e-tront .
Megnövelt hatótávolság
Amikor megkapták az autót, a hatótávolság 417 km volt (WLTP). 2021 őszén ezt 436 km-re növelték az autó szoftverének frissítésével. „Részünkről a hatótáv mindig elegendő volt, még télen is. Töltési lehetőségünk van otthon és az utastérben is, és minden reggelt „teli tankkal” tudunk indítani. Normális esetben csak 80 százalékig számítunk fel, és ez a mindennapi életünk teljesen mentes a gondoktól” – mondja Lunde.
Emellett az autó indulás előtti klimatizálása nagy előnyökkel jár a norvég tél során: „Nagyszerű, hogy egy fűtött, jégmentes autóval indulhatunk el. Ha baba van a fedélzeten, sokkal könnyebb, ha nem kell melegen bebugyolálva beszállni az autóba” – jegyzi meg Lunde.
Intelligens hőszabályozás
A problémamentes hétköznapok mögött az Audi intelligens hőszabályozó rendszerének is köszönhető: „Az Audi e-tron négy hőáramkörrel rendelkezik. A hőszivattyú többletenergiát von el mind a meghajtó alkatrészekből, mind a környezetből, így az utastér és az akkumulátor is hatékonyan temperálódik. „Akár háromszor hatékonyabb, mint egy hagyományos elektromos fűtőelemes fűtőelem használata” – magyarázza Pierre Woltmann, aki az e-tron nagyfeszültségű akkumulátorának hőszabályozásának fejlesztéséért volt felelős. az Audinál. Hangsúlyozza a Lunde családhoz hasonlóan az előlégkondicionálás alkalmazásának fontosságát is: „Ha az autót Wallbox segítségével előfűtik, jelentős hatótávolság-növekedés érhető el, különösen rövid vezetési távolságok esetén. Ha rövid utakat teszünk meg hideg autóval, akkor az energia viszonylag nagyobb hányada kerül fűtésre, mint a meghajtásra” – folytatja. A skandináv országokban az Audi e-tront megnövelt kapacitással szállítják az akkumulátor fűtésére. Ez a Téli csomag részeként szállítható, amelyet más európai országokban is kínálnak.
Intelligens fűtési tipp
A Lunde család számos gyakorlati tippet tanult, amelyek egyaránt hozzájárulnak a kényelemhez és a kontrollhoz a norvég tél során. „Ha még nem volt időnk előfűtést alkalmazni, akkor a kormányban lévő fűtést és az ülések fűtését használjuk a maximális kényelem érdekében az utazás kezdetétől. És a legrövidebb utakon ez is elegendő” – mondja Lunde. „A proximális fűtés, ahogy Lunde itt leírja, egy okos tipp a hatótávolság megtakarításához rövid utakon. Sokkal kevesebb energiát igényel az autó érintkezési felületeinek felmelegítése az ülésben és a kormánykerékben, mint az egész autó felmelegítéséhez” – magyarázza Woltmann.
Mindig aktív navigációval vezet
A Lunde család másik tippje az volt, hogy a kicsit hosszabb utakhoz mindig használjon navigációt célállomással. „Mindig aktív navigációval vezetünk az utastérbe, bár nyilvánvalóan fejből tudjuk az utat” – mondja Lunde. „Úticéllal beállított navigáció nélkül a rendszer az utolsó 100 megtett kilométerre alapozza a hatótávolságot. Ha a navigációs cél aktiválva van, az e-tron útvonaltervező hozzáfér az aktuális információkhoz az útról, amelyen haladni fog, és ki tudja számítani az energiafogyasztást és a hatótávolságot a következő útra szabva. Ezért akkor kapja meg a legjobb becslést a hátralévő hatótávról, ha aktív navigációval vezet. Ha szükséges, a rendszer ezután töltési leállást is javasol, és a töltési időt beleszámítja az érkezési idő becslésébe” – magyarázza Woltmann.
Termikus előnyök a gyors töltésnél is
A Lunde család kismértékben alkalmaz gyorstöltést, hiszen olyan jól férnek hozzá az otthoni töltéshez. Hosszabb utakra azonban időnként fel kell tölteni az út során, például nyaraláskor, ami miatt értékelik az e-tron gyors és stabil töltési teljesítményét . „A 150 kW-os maximális töltési teljesítmény miatt a töltési leállások rövid ideig tartanak. De a legfontosabb talán az, hogy a töltési folyamat nagy részében rendelkezésre áll a nagy teljesítmény” – mondja Lunde. „Az Audi e-tron még gyorstöltéssel (DC) is kihasználja az akkumulátor intelligens hőszabályozását. Ez azt jelenti, hogy a nagy töltési teljesítmény hosszabb ideig használható, mint a hőszabályozás ezen lehetősége nélkül” – magyarázza Woltmann.
Nincs visszaút
„A legfontosabb tanulság az elektromos autóra való átállásunkból az, hogy mennyire egyszerű ez a mindennapi életben. A töltőkábel behelyezése, amikor este parkolunk, és a „myAudi” alkalmazás az indulási időpontok beállítására olyan dolgok, amelyeket egyszerűen megteszünk, és már nem gondolunk rá” – mondja Lunde. Emellett nagyra értékelik az Audi e-tronnal szerzett technológiai tapasztalataikat : „Felfedeztük, hogy az Audi modern és intelligens autót készített, amikor először megérkezett az elektromos járművek piacára” – mondja Lunde. 2019 tavasza óta eddig, 2022 elején több mint 30 000 kilométert tettek meg e-tron 55 quattro 2-vel . „Audi e-tron valóban meggyőzött minket arról, hogy az elektromos autók működnek, még egy norvég télen is. Ez a jövő, és soha többé nem választunk mást, mint egy teljesen elektromos autót” – összegzi Lunde.