A Volkswagen csoport, amely Euróba legnagyobb autógyártója, 2020-tól teljesen kiszáll a hagyományos autóversenyzésből és kizárólag az elektromos autók versenyére kíván fókuszálni. De arra nagyon.
A bejelentés hátterében több okot is lehet látni, melyek szerepet játszottak ebben a radikális döntésben:
A 2010-es évektől több alkalommal felröppentek a pletykák, hogy a VW konszern visszatér a Forma-1 versenybe, sokan az Audi vagy a Porsche versenycsapatát várták az autóversenyzés királykategóriájába. De ezek a feltételezések nem valósultak meg.
A Volkswagen csoportba tartozó márkák gyári versenycsapataikkal inkább a FIA World Endurance Championship versenysorozatra (például La Manche 24) fókuszáltak, amiben már amúgy is jelen voltak. Saját közlésük szerint azért, mert olyan autóversenyre kívántak tetemes összegeket elkölteni, melyek technikai fejlesztései hamarabb tudnak utcai autókban megjelenni. A Forma-1 technológiába ölt euró milliókat nem látták ebből a szempontbó megtérülőnek.
A hosszútávú és megbízhatósági autóversenyzés viszont tökéletes terepe volt a különleges újítások – így a hibrid versenytechnológia – kifejlesztésének. Az Audi pedig óriási elánnal állt neki a feladatnak. Már eleve a turbódízel motor használatával is egy új útra léptek, de az igazi áttörést az energia visszanyerő rendszerek és az elektromos meghajtás alkalmazása hozta meg.
Az Audi R18 e-tron quattro és az R18 ultra versenyautók hibrid technológiája a 2012-es szezonra állt össze és onnantól pedig három éven át az R18 e-tron quattro a teljes mezőnyt maga mögé utasította. 2015-ben az Audi átadta a stafétabotot a Porsche versenycsapatának, amely további három évig megkérdőjelezhetetlen elsőséggel futott a Porsche 919 Hybrid versenyautóval.
A hatéves Audi/Porsche hegemónia alatt csupán a Toyota tudta némileg megszorongatni a német márkákat, a szintén hibrid technológiával működő versenyautójukkal. De egészen a Porsche 2017-es kivonulásáig nem tudtak összetett győzelmet aratni ellenük.
Látható tehát, hogy a Volkswagen konszern már a dízel botrány előtt is igen erősen jelen volt a versenysportban az elektromos hajtás alkalmazásával. A 2015-ben történt Audi kiszállása és a Porsche megjelenése pedig megmutatja, hogy az utcai versenyautók világában melyik márkának szán hangsúlyosabb szerepet a konszern az elektromos hajtás tekintetében.
A német márka a prototípus versenyautó szegmensben egyértelműen jelezte, hogy mit is gondol az elektromos versenyzésről. 2018-ban bemutatták a Volkswagen ID.R névvel ellátott futurisztikus szörnyeteget. Ez a versenyautó eddig minden megmérettetésből győztesen kerül ki.
Új rekordot állított be a Tianmen hegy és a Pikes Peak kanyargós hegyi időversenyeken, megnyerte a Goodwood versenyt és ez az autó tartja a Nürburgring Nordschleife elektromos autó rekordját.
A túraautó-világkupa (WTCR) a 2019-es szezonja után három gyártó (az Audi, a Volkswagen és az Alfa Romeo) jelezte, hogy távoznak a WTCR-ből. A Volkswagen és az Alfa Romeo egyben azt is bejelentette, hogy figyelmüket az elektromos versenygépek felé fordítják. Az olaszok a korábbi elektromos idegenkedésük okán elég nehéz helyzetben vannak, konkrétan majdnem a nulláról kezdik el a fejlesztést. A német konszern viszont jól áll.
A Volkswagen elektromos túraautót fejleszt a Golf versenyautóból. Az inkább még csak tanulmány szinten létező versenyautó tulajdonképpen a Golf GTI TCR autóba bújtatott ID.R hajtáslánc.
Promóciós célokat szolgál és az még nem derült ki, hogy melyik versenysorozatban kívánnak vele rajthoz állni, ha egyáltalán véglegesen elkészítik. Mindenesetre a VW Golf eR1 Concept már működölképesen bemutatkozott az ausztriai GP Ice Race-en.
A Volkswagen csoporthoz tartozó Seat versenymárkája a Cupra viszont már kész versenyautóval rendelkezik, mely a Cupra Racing gyári autója.
A Cupra a WTCR Leon autóval egyidejűleg mutatta be és már pályán teszteli az elektromos túraautó sorozatban (ETCR) induló Cupra e-Racer versenyautóját.
Egyértelmű tehát, hogy a túraautó versenysportban a Volkswagen csoport igen erősen kíván részt venni.
Komolyan vehető szaklapok forrásai egyértelműen azt jelezték előre, hogy a DTM bajnokságsorozat 2022-től egy brutálisan erős elektromos fiókbajnokságot kíván indítani. A tervezett versenysorozat nemcsak az 1000 lóerős és 300 km/h végsebességű elektromos versenyautók miatt tűnik érdekesnek, hanem az egyéb innovatív koncepció miatt is. Például a kerékcsere metódusát robotokra kívánják bízni, ami egy izgalmas elképzelés.
Az még nem teljesen tisztázott, hogy plug-in elektromos autók versenye lesz vagy a hidrogéncellás elektromos autóké, de iparági pletykák szerint a Porsche utcai versenyautója jól illeszkedik ebbe a képbe.
Erősen valószínűsíthető, hogyha a VW konszern beszáll az elektromos DTM versenybe, akkor azt a Porsche Taycan típussal teheti. Vagy magát az utcai változatot alakítják át versenyautóvá vagy a Taycan alapjaira építkezve és a Volkswagen ID.R technológiáját felhasználva építenek egy versenyautót.
Ha a Forma-1 versenysorozatba a VW csoporthoz tartozó Audi nem is tér vissza, a jövő formaautós sorozatában már ott van. Az Audi Sport Abt versenycsapat a 2017/2018 -as versenyév óta szereplője a Formula-E kategóriának. Az idei Audi e-tron FE06 jelű versenyautójuk elektromos hajtásláncát az Audi a Schaeffler céggel közösen fejlesztette.
Szerző: GMZ | Forrás: Porsche AG, Audi Sport, Volkswagen AG, Cupra Racing, GP Ice Race, KUKA AG