Riasztó adatokat adott közre a Gardian a Which? kutatásaira hivatkozva. Az Egyesült Királyságban 2017 óta értékesített Euro 6 besorolású autók adatait mérve arra a megállapításra jutottak, hogy:
Bár a tesztek és a vizsgálat módszertana nem ismert, így nem is tekinthető hivatalosnak, érdemes megvizsgálni, hogy miről is van szó.
A legújabb autók CO2 értékei nem jobbak, mint a korábbiaké
A vizsgált autók mindegyike mindenben megfelelt a legfrissebb kibocsátási előírásoknak (Euro 6d és Euro6d Temp). Viszont a CO2 kibocsátásuk átlagosan 162,1 g/km volt. Ami két szempontból érdekes:
A kutatás továbbá arra is rámutatott, hogy ez az eltérés az autópiac minden szegmensére jellemző, és meglepő módon a két motorgeneráció közötti eltérés a hibrid autók esetében volt a legradikálisabb (31%).
Mi következik ebből?
Elfogadva, hogy a vizsgálat módszertana nem feltétlen volt a legpontosabb és viszonylag kevés (292) járműre vonatkozott, az így kapott adatokból az alábbiak rajzolódhatnak ki:
További elemzések
A kutatás közreadása után több szakértő is megszólalt az ügyben, rámutatva az ezzel összefüggő esetleges kiváltó okokra. Abban szinte mindenki egyetértett, hogy a személyautók károsanyag kibocsátása összességében folyamatosan csökken és az iparág jó irányba halad. De mindez a szigorú szabályozások miatt van, és van hová fejlődni.
Egyes vélemények szerint a benzin- és dízel üzemű személyautók forgalomba hozatalát 2030-ra teljesen meg kell szüntetni. És a mindennapi közlekedésben az elektromos autó + megújuló energián alapuló áramtermelés párosának kell átvennie.
Más vélemények kevésbé radikálisak, de komolyabb szabályozást követelnek és a társadalomtól is átgondoltabb cselekvést várnak el:
A szabályozások terén többen aggályosnak tartják, hogy a forgalomban lévő autók CO2 kibocsátás mérésénél nem veszik figyelembe a normál használat melletti plusz üzemanyag felhasználást. A fedélzeti elektronika és szórakoztatóközpont energiaigénye, a folyamatos klímahasználat vagy esetenként több személy elektronikai eszközének töltése már kimutatható plusz energiaigényt jelent a pusztán haladáshoz szükséges energián túl. Ez pedig grammokban mérhető CO2 kibocsátást okoz, melyet csak a hasonló kutatások mérnek, a hatósági mérések még a WLTP menetciklus szerint sem mérik pontosan.
A társadalom kutatók pedig rámutattak arra, hogy a CO2-re vonatkozó kibocsátás-emelkedés arra is visszavezethető, hogy az emberek nem feltétlen a szükségleteknek megfelelő autót választják. Egyes kutatások szerint például megfigyelhető egy olyan folyamat, hogy az adott személy az autó lecserélésekor egy erősebb, nagyobb kategóriájú (és így magasabb CO2 kibocsátású motorral szerelt) autóra vált úgy, hogy közben a használati igényei nem változnak.
Az EU 2050-es karbonsemlegesség nem elérhetetlen, de tenni kell érte
A közúti autózás a szén-dioxid-kibocsátásnak mintegy 15-20 százalékáért felelős. Tehát mondhatjuk, hogy nem itt van a legnagyobb probléma. Azonban a 2050-re megcélzott európai karbonsemlegesség eléréséhez erre is oda kell figyelni.
Szerző: GMZ | Forrás: The Gardian, Európai Parlament